Grundnivå
Godkänd kurs:
- Medieproduktion 15 hp
Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
- Grundläggande teorier kring marknadsföring och konsumentbeteende
- Marknadsföring utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner
- Metoder för marknadsundersökningar
- Metodik för kreativa processer och prototyputveckling
- Målgruppssegmentering och användarurval
- Enklare statistiska analysmetoder
- Marknadskommunikation och målgruppsanpassning genom grafisk design, visualisering, och flerkanalspublicering
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och diskutera grundläggande teorier och modeller inom marknadsföring
- redogöra för olika urvalsmetoder, målgruppssegmentering, grundläggande teorier kring marknadsföring och konsumentbeteende
- Marknadsföring utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner
- Metoder för marknadsundersökningar
- Metodik för kreativa processer och prototyputveckling
- Målgruppssegmentering och användarurval
- Enklare statistiska analysmetoder
- Marknadskommunikation och målgruppsanpassning till exempel genom grafisk design, visualisering, och flerkanalspublicering g och enklare statistiska analysmetoder
- förklara hur design och prototyputveckling skapar värde för olika användare
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
10. tillämpa metoder och teorier för marknadsundersökningar
11. med hjälp av enklare statistik, analysera resultat utifrån olika urval och målgrupper
12. muntligt och skriftligt, på ett för målgruppen adekvat sätt, dokumentera, presentera och visualisera såväl produkt som process för framtagande av en marknadsundersökning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
13. diskutera konsekvenser av marknadsföring utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner
14. argumentera för valet av olika metoder för marknadsföring och urval
15. göra bedömningar för anpassning av marknadsföring och design till olika målgrupper och budskap
Föreläsningar, seminarier och workshops, projekthandledning, projektarbete och självstudier.
Kursen examineras muntligt och skriftligt, inklusive aktivt deltagande på seminarier, genom följande examinationsformer:
- Projekt (3 hp, UV) LM: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9
- Inlämningsuppgifter (3 hp, UV) LM: 2, 3, 4, 8
- Seminarier (1,5 hp, UG) LM: 1, 4, 5, 6
För Godkänt krävs godkänt projekt, godkända inlämningsuppgifter och seminarier. För Väl Godkänt krävs dessutom att projektet och inlämningsuppgifterna är bedömda med betyget Väl Godkänt.
- Christensen, Lars, Engdahl, Nina, Grääs, Haglund, Lars (2016). Marknadsundersökning: En handbok. Studentlitteratur
- Kotler, Philip, Gary Armstrong, Lloyd C. Harris, Nigel Piercy (2019). Principles of Marketing. European Edition, 8th ed, Pearson.
- Söderlund, Magnus (2005). Mätningar och mått. Stockholm: Liber.
Utöver ovanstående litteratur kan artiklar och/eller kompendier tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.