Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Kursen är indelad i tre delar:
Storytelling, figurkonstellationer. Textanalys för karaktärsdesign och användbara metoder för kreativt skrivande. Egenskaper hos mediala kanaler och element i deras storytelling. Grunderna i upphovsrätt och andra relevanta medielagar (7,5 hp).
Individuellt projekt i karaktärsdesign för ett specifikt medium (väljs i dialog med handledare) (4 hp).
Film/drama/litteratur/medieteori och grafisk storytelling (3,5 hp).
Del 1 innehåller en kort introduktion till grunderna för berättande i media, med utgångspunkt i tekniska aspekter, berättarformer och konstnärlig praktik. Denna del av kursen innehåller praktiska och teoretiska frågor. Studenterna analyserar och reflekterar över uppnådda resultat och sätter dem i relation till kursens litteratur/läsningskrav. Karaktärer/figurer och visuellt material produceras genom att experimentera med verktyg, stilar och mediala kanaler. Denna del av kursen utvecklar praktiska färdigheter i karaktärsdesign, berättande, layout av enskilda aspekter av figurer/karaktärer, digitalisering, produktion. Resultaten presenteras i seminarieform.
Del 2 är avsedd för ett enskilt projekt som måste utvecklas för att användas i en tidigare överenskommen föreställning eller publicering i ett massmedium (t.ex. serietidning, film eller spel). Ämne och medium väljs av studenten i dialog med hens handledare. Projektarbetet utförs självständigt med begränsad handledning. Det används för ytterligare analys och utveckling i slutdokumentet.
Del 3 löper parallellt under hela kursen och består av föreläsningar, gruppdiskussioner och övningar i skrift/teckning/byggande. Teori integreras i de praktiska momenten och studenterna beskriver kontinuerligt sina reflektioner och analyser i muntlig eller/och skriftlig form. Hela kursen avslutas med en skriftlig reflektion över den praktiska utvecklingen av en uppsättning figurer/karaktärer för en specifik narrativ användning (vanligtvis: serietidning, film, pjäs eller spel).
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1. visa kunskap om berättande i allmänhet och i enskilda medier,
2. visa kunskap om berättartraditioner och stereotyper,
3. visa kunskap om rollen och vikten av visuellt berättande i dagens medielandskap,
4. visa kunskap om publicering av karaktärer/figurer och deras upphovsrättsliga implikationer,
5. visa kunskap om former av karaktärsdesign och deras tillämpning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
6. visa förmåga att utveckla figurer/karaktärer för serier och/eller storyboards, för film, spel eller andra visuella berättande medier,
7. visa förmåga att kritiskt bedöma och analysera sitt eget och andras arbete i ord och skrift.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
8. visa förmåga att reflektera över begränsningar och möjligheter i visualiseringen av karaktär och dess utveckling,
9. visa förmåga att reflektera och bedöma egna figurer/karaktärsdesigner och av andra i förhållande till innehåll, form och val av uttryck i ord och skrift.
Kursen är bygger på aktivt studentdeltagande. Undervisningsformer som används under kursen är föreläsningar, seminarier, workshops, utflykter eller studiebesök, grupparbeten och individuella projekt under handledning.
- Skriftlig uppgift (4 hp, lärandemål 1–4)
- Muntlig presentation (3,5 hp, lärandemål 5–8)
- Individuellt projekt (4 hp, lärandemål 6–7)
- Slutrapport (3,5 hp, lärandemål 9)
Facial Expressions of Emotions (Microexpressions): https
://practicalpie.com/facial-expressions-of-emotions/ Gombrich, E. H. (2002). Art and illusion: a study in the psychology of pictorial representation. 6. ed. London: Phaidon Press
Grant, E.C. (1969) ‘Human Facial Expression’, Man, 4(4), pp. 525–692. doi:10.2307/2798193.
Importance of Facial Expressions in Communication. [Elektronisk resurs].
Paris, Bernard J (1997). Imagined human beings : a psychological approach to character and conflict in literature [Elektronisk resurs].
Padua, Sydney: A matter of Proportion. [Elektronisk resurs].
Salen, Katie & Zimmerman, Eric (red.) (2006). The game design reader a rules of play anthology. Cambridge, Mass.: MIT Press [Elektronisk resurs].
Schweinitz, Jörg. (2010). Stereotypes and the narratological analysis of film characters. [Elektronisk resurs].
Videomaterial:
Campbell, Joseph: The Hero’s Journey [Elektronisk resurs].
Dean, Russel: Puppets and Perception [Elektronisk resurs].
Solomon, Pat: What is the Hero's Journey?: Pat Soloman at TEDxRockCreekPark, [Elektronisk resurs].
Ytterligare material, max 200 sidor, kommer att tillkomma och görs tillgängligt för studenterna via kursens lärplattform.
Länkar till elektroniska resurser distribueras via kursens lärplattform.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.