Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SO650F Pedagogik: Kunskapsområde och forskning (godkänd) och SO658F Pedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi (genomgången)
LAPEA / Pedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1F
Ingår i huvudområdet Pedagogik
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap om och förmåga att värdera och tillämpa adekvata forskningsmetoder samt analysera data inom huvudområdet Pedagogik. Fokus i kursen ligger på tillämpning av metod samt analys och tolkning av kvalitativa och kvantitativa data.
I inledningen av kursen formulerar studenten ett vetenskapligt problem baserat på tidigare forskning, vilket preciseras och avgränsas med hjälp av ett undersökningsbart syfte och frågeställningar*.* Därefter genomför studenten en egen studie med hjälp av mixad metod. I det första steget formuleras en kvantitativ enkät som skickas ut till en preciserad målgrupp. I det andra steget genomförs två djupintervjuer med lämpliga respondenter. Det sammantagna resultatet analyseras utifrån adekvata analysmetoder (bl.a. SPSS) och en reflexiv och kritisk diskussion förs kring metoderna och genomförandet av studien.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt analysera och jämföra forskningsmetodologiska ansatser och metoder relevanta för pedagogik
- argumentera för ett vetenskapligt problem med stöd i tidigare forskning samt utifrån detta formulera relevanta forskningsfrågor
- kunna samla in och analysera en begränsad mängd kvalitativa och kvantitativa data
Kursen innehåller varierande arbetsformer i form av föreläsningar, workshops, seminarier, gruppdiskussioner och fältarbete. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och lärandemål samt i samverkan mellan studerande och kursledare.
Prov 1: Muntlig examination (Oral exam), 2,5 hp. I provet examineras lärandemål 1.
Prov 2: Forskningsrapport (Research Report). 5 hp. I provet examineras lärandemål 2-3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För Väl godkänt på kursen krävs betyget väl godkänt på prov 2.
Berner, Boel (2005). Problemet med problemet. Eller: Att fånga en Heffaklump. I Lundqvist, Åsa, Davies, Karen & Mulinari, Diana (red.), Att utmana vetandets gränser. Malmö: Liber (16 s) (tillgänglig på internet)
Cohen, Louis, Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2018). Research Methods in Education. London: Routledge (kap. 2, 9, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 24, 25, 32-34, 38-40, 44) (350 s.) (tillgänglig på internet)
Field, Andy P. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. 5. Uppl. London: Sage Publications (kap. 4, 8, 10) (120 s.)
Thrane, Christer (2019). Kvantitativ metod: en praktisk introduktion. Lund: Studentlitteratur (kap. 1–3) (70 s.)
Egenvalda forskningsartiklar samt inspelade moment och föreläsningar tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.