Avancerad nivå
- Kandidat- eller högskoleingenjörsexamen i materialteknik, maskinteknik, fysik, kemi eller motsvarande. Examen måste omfatta minst 180 hp
- Minst 22.5 hp matematik.
- Motsvarande Engelska 6.
- MT640E Materials Engineering, 7,5 hp eller motsvarande
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet materialteknik och kan ingå i examensfordringarna för Masterexamen (120 hp) i Materialteknik.
- Klassiska empiriska potentialer och kraftfält.
- Statistiska ensembler
- Lagrangesk och Hamiltonsk mekanik
- Barostater och termostater
- Integration av rörelseekvationer
- Optimeringsalgoritmer för atomsimuleringar
- Programvarustruktur
- Modellering av defekter
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara och beskriva uppbyggnad och innehåll i ett molekyldynamikprogram
- Förklara styrkor och svagheter kopplat till molekyldynamisk modellering.
- Förklara termostater och barostater i relation till atomsimuleringar
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Identifiera relevanta potentialer för olika materialtyper.
- Formulera och numeriskt lösa enkla molekyldynamiska problem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Särskilja och välja lämpliga interaktionsmodeller för olika materialtyper.
- Kritiskt granska befintliga atommodeller och utvärdera dess tillförlitlighet och relevans
- Värdera fördelar, nackdelar, begränsningar och lämplighet av olika molekyldynamiska modeller för olika tillämpningsområden.
- Värdera erhållna resultat utifrån problemformulering samt fysiska begränsningar
Föreläsningar, datorlaborationer, projektarbete, självstudier.
Krav för godkänd (A-E):
Godkända datorlaborationer (3 hp)
Godkänd skriftlig tentamen (3 hp)
Godkänd rapport och presentation (1.5 hp).
Slutbetyg baseras på tentamen.
- Brazdova, Veronika & Bowler, David R (2013). Atomistic Computer Simulations - A Practical Guide. Wiley
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängligaför studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större ändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.