Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i följande programkurser omfattande 120 högskolepoäng: BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F, BA131F, BA132F, BA133F el. BA134F, BA141F samt BA143F.
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen är obligatorisk inom fördjupningsspår 2; klinisk fysiologi och ingår i programmets femte termin.
Syftet med kursen är att studenten utvecklar sina kunskaper inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap, med särskild inriktning på bild- och funktionsdiagnostik inom ultraljud, nuklearmedicin och kärldiagnostik.
Delkurs 1. Ultraljud och kärldiagnostik, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas ultraljudsfysik samt metodik och diagnostik inom ekokardiografi, kärlultraljud och distal tryckmätning.
Delkurs 2. Nuklearmedicinsk diagnostik, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas strålningsfysik, moment kring såväl radiofarmaka, som strålskydd vid laboratoriearbete och patientundersökningar. Vidare behandlas gammakamerans uppbyggnad och funktion samt nuklearmedicinsk metodik och diagnostik.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14,5
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas kliniska metodiker inom ultraljud, nuklearmedicin och distal tryckmätning.
Delkurs 1. Ultraljud och kärldiagnostik, 5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för ultraljudsfysik samt dess kliniska tillämpningsområden,
- redogöra för grundläggande diagnostik inom ekokardiografi och kärlultraljud, utföra basal bildinsamling samt analys inom dessa metodiker,
- förklara, utföra samt basalt analysera distal tåtrycksmätning,
- reflektera över patientnära arbete, patientsäkerhet och kvalitetssäkring i förhållande till delkursens undersökningsmetoder, och
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i diskussioner kring ultraljud och kärldiagnostik och identifiera aktuell forskning inom området.
Delkurs 2. Nuklearmedicinsk diagnostik, 5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för strålningsbiologi och strålskydd,
- förklara samt basalt analysera nuklearmedicinsk diagnostik och PET/CT,
- tillämpa korrekt handhavande av perifer venkateter samt beskriva risker kopplat till detta och visa på professionell samverkan med patienter,
- reflektera över patientnära arbete, patientsäkerhet och kvalitetssäkring i förhållande till delkursens undersökningsmetoder, och
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i diskussioner kring nuklearmedicinsk diagnostik.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa diagnostiska metodiker inom ultraljud, nuklearmedicin och kärldiagnostik,
- Självständigt, under handledning, utföra undersökningar inom ultraljud, nuklearmedicin och kärldiagnostik,
- kritiskt granska, bedöma, dokumentera och diskutera provsvar från metodiker inom ultraljud, nuklearmedicin och kärldiagnostik ur såväl diagnostiskt- som hållbarhetsperspektiv,
- tillämpa ett kvalitetssäkert, professionellt, empatiskt, jämställt och etiskt förhållningssätt gentemot patient, närstående och undersökningsresultat,
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området,
- redogöra för biomedicinska analytikerns ansvarsområden och yrkesroll samt hur man inom yrket arbetar för jämställdhet och hållbarhet,
- visa förmåga till lagarbete och samarbete med andra yrkesgrupper samt hur perspektiv på hållbarhet och jämställdhet kan utvecklas i dessa samarbeten, och
- undervisa kurskamrater samt kommunicera med och informera patienter och anhöriga.
Delkurs 1. Ultraljud och kärldiagnostik, 5 hp
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion (gäller lärandemål 1-5). Arbetsformerna består av föreläsningar, självstudier, seminarier, gruppövningar och laborationer. Närvaro är obligatorisk vid laborationer och gruppövningar.
Delkurs 2. Nuklearmedicinsk diagnostik, 5 hp
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion (gäller lärandemål 1-5). Arbetsformerna består av föreläsningar, självstudier, seminarier, gruppövningar och laborationer. Närvaro är obligatorisk vid laborationer och gruppövningar.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14,5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) bedrivs i form av laboratoriearbete under handledning, då studenterna aktivt och självständigt utför undersökningar, samt genom peer-learning (lärandemål 1-8). Vidare ingår litteraturstudier, dokumentation i form av portfolio, samt seminarier med muntlig redovisning (lärandemål 1, 3, 5, 6 och 8). Närvaron är obligatorisk vid verksamhetsförlagd utbildning, samt vid seminarier.
Delkurs 1. Ultraljud och kärldiagnostik, 5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 bedöms genom individuell skriftlig examination. Lärandemål 2, 4 och 5 bedöms även genom en individuell, praktisk tentamen med muntlig redovisning, samt genom en laborationsrapport. Lärandemål 3 bedöms individuellt muntligt vid ett seminarium. Fokus vid bedömning av studentens prestation ligger på förmågan att redogöra för ultraljudsfysik samt dess kliniska tillämpningsområden,
redogöra för grundläggande diagnostik inom ekokardiografi och kärlultraljud, utföra basal bildinsamling samt analys inom dessa metodiker samt att kunna förklara, utföra samt basalt analysera distal tåtrycksmätning (lärandemål 1-3). Vidare examineras studentens förmåga till reflektion över kvalitetsarbete och ett vetenskapligt förhållningssätt inom området (lärandemål 4-5). Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuellt skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningslaboration eller gruppövning kan erbjudas under terminstid.
För betyget G krävs att samtliga obligatoriska moment är uppfyllda samt godkänd individuell skriftlig och praktisk examination, godkänd laborationsrapport och godkänt deltagande under seminarium. För VG krävs dessutom VG på både individuella skriftliga och praktiska examinationer.
Delkurs 2. Nuklearmedicinsk diagnostik, 5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1, 2 och 4 examineras genom individuell skriftlig examination. Lärandemål 3 - 5 bedöms individuellt under en examinerande gruppövning. Fokus vid bedömning av studentens prestation ligger på förmågan att kunna redogöra för strålningsbiologi och strålskydd, förklara och basalt analysera nuklearmedicinsk diagnostik och PET/CT samt att tillämpa korrekt handhavande av perifer venkateter (lärandemål 1-3). Fokus ligger dessutom på studenternas förmåga till reflektion över patientnära arbete, patientsäkerhet och kvalitetssäkring (lärandemål 4-5). Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuellt skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningslaboration eller gruppövning kan erbjudas under terminstid.
För betyget G krävs att samtliga obligatoriska moment är genomförda samt godkänd gruppövning och individuell skriftlig examination. För VG krävs dessutom VG på individuell skriftlig examination.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 – 8 från examineras och bedöms enligt ett speciellt bedömningsformulär, som särskilt utformats för verksamhetsförlagd utbildning. Lärandemål 1 från bedöms även genom skriftlig portfolio och examineras individuellt vid ett muntligt seminarium. Fokus vid bedömningen av studentens prestation ligger på förmågan redogöra för, utföra och kritiskt granska, dokumentera och bedöma laborativt arbete och provsvar från metodiker inom området (lärandemål 1-3). Vidare bedöms studentens förmåga till ett professionellt förhållningssätt och samarbete (lärandemål 4-8). Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuellt skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningslaboration eller gruppövning kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla godkänt betyg på delkursen krävs närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU), godkänt bedömningsformulär samt godkänd portfolio och seminarium. Betyget VG tillämpas inte. Kriterier för bedömningen finns i studiehandledningen.
För att erhålla betyget G på hela kursen krävs G på delkurs 1-3. För VG på hela kursen krävs dessutom VG på delkurs 1 och 2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Rätt till omprov för verksamhetsförlagd utbildning
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett (1) omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt/ programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt en individuell plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Delkurs 1. Ultraljud och kärldiagnostik, 5 hp
Berglund E, Jönsson B A, (2007) Medicinsk Fysik. Lund: Studentlitteratur. 126 av 260 s.
Delkurs 2. Nuklearmedicinsk diagnostik, 5 hp
Jonsson B, Wollmer P, (2011) Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi (3:e upplagan). Stockholm: Liber. 90 s av 397 s.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14,5 hp
Relevant litteratur för de olika verksamhetsområdena bestäms i samråd med handledare och examinator.
Kompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 30 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.