Avancerad nivå
- CD101A Imperativ programmering (7,5 hp)
- CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
- CM152A Matematisk statistik (7,5 hp)
- CD153A Hållbar utveckling och etik inom datateknik (7,5 hp)
- 4,5 hp i kursen CD162A Datasäkerhet (7,5 hp)
- Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CM660E Matematisk statistik för data science (7,5 hp)
CTDVA Datavetenskap
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik (specialisering Tillämpad data science).
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla förståelse för de samhälleliga följderna (risker och möjligheter) av den ökande datadrivna digitaliseringen, och kunna förmedla kunskap om metoder och verktyg inom området data science, med betydelse för beslutsfattande och hållbar samhällsutveckling.
Kursen fokuserar på hur moderna datadrivna system ger upphov till nya sorters etiska dilemman. Kursen använder fallstudier för att förmedla principer och riktlinjer för att hantera:
- Datakvalitet
- Dataintegritet och ansvarsfull hantering av känsliga data (t.ex. GDPR, samtycke)
- Datasäkerhet (inklusive dataägarskap, blockchain-tekniker, hot och riskanalys)
- Datadrivet evidensbaserat beslutsfattande
- Neutralitet, transparens, pålitlighet, ansvarsavgörande och personligt självbestämmande i ett datadrivet samhälle.
- Tolkningsbarhet i maskininlärningsmodeller
- Fördomsfullhet och diskriminering som möjlig effekt av att informationssystem ersätter manuell hantering
- Etiska och hållbarhetsperspektiv på data science
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. sammanfatta aktuella resonemang kring etiska aspekter av datadrivna verksamheter,
2. redogöra för förutsättningar för att resultat av databehandling tolkas korrekt, och
3. resonera om etiska aspekter av databehandling och deras betydelse för beslutsfattande och samhällsutveckling.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
4. med relevanta metoder identifiera fallgropar och brister i dagens datadrivna system och formulera forskningsbaserade lösningar för att mildra dem,
5. peka ut möjliga bidrag från användning av data science för beslutsfattare och aktörer i offentlig och privat sektor med hänsyn taget till samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling, och
6. muntligt presentera ett arbete inom data science.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
7. analysera etiska problem med databehandling och resonera utifrån ett etiskt perspektiv för att föreslå förbättringar av datadrivna system och verksamheter, och
8. kritiskt analysera och motivera ståndpunkter relaterade till etik och andra samhälleliga aspekter i förhållande till data science-processer.
Föreläsningar, seminarier och självstudier.
För godkänt betyg krävs
- godkända inlämningsuppgifter (6,5 hp, UA) (Lärandemål 1-5, 7, 8)
- muntliga presentationer (1 hp, UG) (Lärandemål 3, 6)
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på inlämningsuppgifterna.
- Tavani, H. T. (2016) Ethics and Technology Controversies, Questions and Strategies for Ethical Computing (5th edition), Wiley.
- Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.