Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Organisationers miljö- och strategiarbete

Engelsk benämning

The Environmental and Strategical Work of Organizations

Kurskod

MV241E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2024-09-09

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp, MV221A Statistik och miljökommunikation 7,5 hp, MV222E Urban Infrastructure, Ecology and Health 7,5 hp eller MV222A Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp, MV223A Miljöpsykologi och -metod 7,5 hp, MV224A Naturvetenskaplig metod: datainsamling och analys av miljötillstånd 7,5 hp eller

MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp, MV101A Miljörätt 15 hp och MV133B Miljöundersökningar 15 hp eller motsvarande

Huvudområde

KSMXA / Miljövetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.

Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle.

Innehåll

Kursens syfte är att den studerande ska utveckla förståelse för och kunskap om olika typer av organisationers miljö- och strategiarbete i syfte att, utifrån kunskaper om naturens och samhällets processer och tekniska system, identifiera de miljöproblem en organisation behöver beakta för att åstadkomma en hållbar ekologisk, social, kulturell och ekonomisk utveckling.

Kursen introducerar den studerande till organisationers miljö- och strategiarbete genom att bl.a. ta upp:

  • grundläggande organisationsteori
  • grundläggande företagsekonomi
  • projektledning
  • styrmodeller
  • generella drivkrafter för organisationer inom miljöområdet
  • miljöstrategier
  • klimatstrategier med tonvikt på klimatanpassning i urbana situationer
  • hållbarhetsanalys

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för hur organisationer fungerar och organiseras, speciellt utifrån företagande- och styrmodell-perspektiv, på olika sätt

2. redogöra för förhållandet mellan företagande och hållbar utvecklings ekologiska, sociala, kulturella och ekonomiska aspekter
3. identifiera och redogöra för olika drivkrafter på miljöområdet och hur de påverkar organisationer

Färdighet och förmåga

Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. på egen hand söka inhämta och bedöma kunskap om organisationers miljö- och strategiarbete samt reflexivt och kritiskt använda denna
5. analysera en organisations relation till miljön och formulera förslag på vilket sätt den kan förändras i riktning mot en mer hållbar verksamhet
6. genomföra en hållbarhets- och/eller klimatanalys för en organisation baserad på vetenskaplig kunskap om miljöns natur- och samhällsprocesser
7. producera skriftlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling

8. genomföra en muntlig presentation av sitt egen uppsats och diskutera dess innehållet med studentkollegor

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
9. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
10. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt förmåga att utveckla sin kompetens i att identifiera, analysera och bedöma miljöproblem ur ett organisatoriskt perspektiv
11. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna

Arbetsformer

Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.

Bedömningsformer

Individuell skriftlig uppsats (6,5hp) (UA) (samtliga lärandemål)

Muntlig presentation och seminarium (1hp) (UG) (lärandemål 8,9,10,11)

För slutbetyg godkänd på hela kursen (7,5hp) krävs att samtliga examinationer är godkända E/G. Helkursbetyget bestäms av betyget på den individuella skriftliga uppsatsen.

Kurslitteratur

  • Buys, P.W. & Oberholzer, M. (2023). Business Research: an illustrative guide to practical methodological applications in selected case studies. Palgrave Macmillan.
  • Dransfield, R. (senaste upplagan). Business Economics. Ed 1st. Routledge, Milton Park.
  • Mulvihill, P.R. & Ali, S.H. (senaste upplagan). Environmental Management: Critical thinking and emerging practices. Routledge, Milton Park.
  • Pugh, D. S. (2008). Organization Theory: Selected Readings. Penguin, London.

Vetenskapliga artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.