Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kurserna BA111F, BA112F, BA121F, BA122F och BA123F är godkända.
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Kursens övergripande mål är att studenten genom teoretiska och praktiska studier ska utveckla kunskaper i metodik och diagnostik inom klinisk kemi och hematologi. Dessutom syftar kursen till att studenten ska tillgodogöra sig kunskaper inom hälso- och sjukvårdslagar.
Delkurs 1. Klinisk kemi
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas den teoretiska bakgrunden inom klinisk kemisk diagnostik vid de vanligast förekommande rubbningarna i olika organsystem, inklusive provtagningsmetoder och preanalytiska faktorer som har betydelse för analyssvarets resultat, tolkning och kvalité och därtill relaterade laborativa moment.
Delkurs 2. Hematologi
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas blodcellers bildning, reglering, funktion och morfologi vid normala och utvalda hematologiska tillstånd och därtill relaterade laborativa moment.
Delkurs 3. Hälso- och sjukvårdslagar
Delkursens innehåll
Under delkursen behandlas sekretesslagen och tystnadsplikt, hälso- och sjukvårdslagen, lagen om patientsäkerhet samt avvikelsehantering, Lex Maria och disciplinpåföljdsprocessen.
Delkurs 1. Klinisk kemi
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
- redogöra för vad som sker vid normalt upptag, omsättning, utsöndring och reglering av vanliga biomolekyler,
- tillämpa hur biomolekyler kan användas för diagnostik vid olika sjukdomstillstånd,
- redogöra för preanalytiska faktorer samt tillämpa deras betydelse för analyssvarets resultat, tolkning och kvalité,
- tillämpa olika provtagningsmetoder samt samverka med patienter på ett professionellt och jämlikt sätt,
- planera och självständigt genomföra analyser och undersökningar som förekommer inom klinisk kemisk diagnostik, och
- dokumentera samt bearbeta och kritiskt granska analys och undersökningsresultat med hjälp av kontroller och referensintervall.
Delkurs 2. Hematologi
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
- redogöra för hematopoes och funktion av blodceller samt för de vanligaste anemierna,
- redogöra för och diskutera grundläggande hematologisk diagnostik,
- morfologiskt identifiera normala celler i blod, och
- planera och självständigt genomföra analyser som förekommer inom hematologisk diagnostik, samt bearbeta och kritiskt granska analysresultat.
Delkurs 3. Hälso- och sjukvårdslagar
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
- redogöra för, tolka och värdera sekretesslagen, hälso- och sjukvårdslagen samt lagen om patientsäkerhet och deras tillämpning inom yrkesrollen.
Delkurs 1. Klinisk kemi
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. För att uppnå lärandemål 1-3 presenteras innehållet vid föreläsningar varefter studenten fördjupar sig genom enskilda studier. Lärandemål 1-3 stöds även med seminarier där patientfall behandlas. Lärandemål 1-3 nås även via den skriftliga presentationen av resultaten, i en individuellt inlämnad skriftlig rapport. Lärandemål 4 och 5 uppnås genom praktiskt laborativt arbete. Förberedelser, i form av seminarier, inför laborationer och efterföljande laborationsrapport, genomförs kopplat till lärandemål 5 och 6. Nätbaserade och digitala undervisningsmoment förekommer också med koppling till både teoretiska och praktiska delar. Närvaro är obligatorisk på seminarier, laborationsgenomgångar och laborationer.
Delkurs 2. Hematologi
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. För att uppnå lärandemål 1 presenteras innehållet vid föreläsningar varefter studenten fördjupar sig genom enskilda studier. Lärandemål 2 stöds genom att studenterna tilldelas enskilda fördjupningsuppgifter som presenteras med muntliga redovisningar vid ett seminarium. Lärandemål 3 och 4 uppnås genom praktiskt laborativt arbete. Lärandemål 4 nås även via den skriftliga presentationen av resultaten, i en individuellt inlämnad skriftlig rapport. Förberedelser, i form av seminarier inför laborationer och efterföljande laborationsrapport, genomförs kopplat till lärandemål 4. Nätbaserade och digitala undervisningsmoment förekommer också med koppling till både teoretiska och praktiska delar. Närvaro är obligatorisk på seminarier, laborationsgenomgångar, laborationer och muntliga redovisningar.
Delkurs 3. Hälso- och sjukvårdslagar
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. För att uppnå lärandemålet utgörs undervisningen av föreläsningar, seminarier och enskilda litteraturstudier genom att studenten granskar aktuellt regelverk, riktlinjer och rekommendationer för hälso- och sjukvårdslagar. Närvaro är obligatorisk vid seminarier.
Delkurs 1. Klinisk kemi
Delkursens bedömningsformer
Bedömning av lärandemål 1–3 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig examination. Fokus vid bedömning av lärandemål 1–3 ligger på studentens förmåga att redogöra för biomolekylernas reglering och funktion, tillämpa analys av olika biomolekyler inom klinisk kemi och kunna knyta dessa till preanalytiska såväl som analytiska faktorer som har betydelse för analyssvarets resultat, tolkning och kvalité. Bedömning av lärandemål 4-5 sker utifrån studentens laborativa prestationer och praktiskt prov. Fokus för bedömningen av lärandemål 4-5 ligger på studentens förmåga att tillämpa provtagningsmetoder och samverka med patienter samt att självständigt genomföra analyser inom klinisk kemisk diagnostik. Bedömning av lärandemål 6 sker utifrån individuella skriftliga redogörelser. Fokus vid bedömningen av lärandemål 6 ligger på studentens förmåga att dokumentera, bearbeta och kritisk granska undersökningsresultat i förhållande till kontroller. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov och laborationsrapporter ska vara godkända. Den individuella skriftliga examinationen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs dessutom att den skriftliga individuella examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Delkurs 2. Hematologi
Delkursens bedömningsformer
Bedömning av lärandemål 1 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig examination. Fokus vid bedömning av lärandemål 1 ligger på studentens förmåga att redogöra för hematopoetiska cellers bildning, reglering och funktion samt kunskap om anemidiagnostik. Lärandemål 2 examineras vid ett muntligt seminarium, där individuell bedömning sker genom matris, samt med individuella inlämningsuppgifter. Fokus vid den muntliga examinationen ligger på studentens förmåga att muntligt presentera, diskutera och redogöra för grundläggande hematologisk diagnostik. Bedömning av lärandemål 3 och 4 sker utifrån studentens laborativa prestationer, praktiskt prov och individuell skriftlig redogörelse. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3 och 4 ligger på studentens förmåga att morfologiskt identifiera blodceller och självständigt genomföra analyser som förekommer inom hematologisk diagnostik. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov, laborationsrapport och muntlig redovisning ska vara godkända. Den individuella skriftliga examinationen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Delkurs 3. Hälso- och sjukvårdslagar
Delkursens bedömningsformer
Bedömning av lärandemålet sker utifrån studentens prestation vid ett obligatoriskt seminarium där studentens individuella presentation av en avvikelserapport samt deltagande i gruppdiskussionen vid seminariet utgör underlag för bedömning av om lärandemålet är uppfyllt. Fokus vid bedömningen av lärandemålet ligger på studentens förmåga att redogöra för, tolka och värdera genomgångna lagars tillämpning inom hälso- och sjukvård samt tandvård. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska den obligatoriska muntliga presentationen vara godkänt. VG tillämpas ej. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
För att erhålla betyget G på hela kursen krävs godkänt betyg på alla delkurser. För att erhålla betyget VG på hela kursen krävs att delkurs 1 och 2 har bedömts som väl godkända samt att delkurs 3 är godkänd.
Rätt till omprov
Student som underkänts vid prov, ges möjlighet till minst två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Hoffbrand AV, Moss PAH, (2011) Essential Haematology. 6th edition. Oxford, UK: Wiley-Blackwell. 100 s av 417 s.
Hälso- och sjukvårdslagen, 2017:30.
Nilsson-Ehle P, (red) (2018) Laurells klinisk kemi i praktisk medicin. 9:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 340 s av 763 s.
Patientsäkerhetslagen, 2010:659.
Region Skåne, Tystnadsplikt och sekretess i vården. https://vardgivare.skane.se PDF
Vetenskapliga artiklar, kompendium och laborationshandledningar tillkommer. C:a 50 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.