Grundnivå
Genomgången kurs KS262F-Svenska som andraspråk för lärare I med minst 7,5 hp med lägst betyg godkänd. Eller motsvarande.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenterna skall vidareutveckla sin teoretiska, didaktiska och metodiska kompetens när det gäller svenska som andraspråk inom undervisning för barn, ungdomar och vuxna.
Kursen behandlar teorier om den språkliga interaktionens betydelse för andraspråksutvecklingen, samt den formativa bedömningens stöttande potential för andraspråkselevers lärande. Med utgångspunkt i dessa teorier utreder kursdeltagarna olika klassrumsaktiviteters potential när det gäller att med varierade arbetssätt skapa en elevaktiv läromiljö. Härvid uppmärksammas olika uttrycksformers betydelse för elevers andraspråksutveckling. Tillsammans relaterar deltagarna didaktiska grundfrågor och bedömning till forskning och aktuella styrdokument. I samband med detta diskuteras även betydelsen av kollegialt lärande.
I kursen behandlas även andraspråkselevers läs- och skrivutveckling. Skillnader och likheter rörande barns, ungdomars och vuxnas vägar in i andraspråkets textvärldar belyses. Här behandlas även frågor om vägar in i svenskt skriftspråk för de elever som inte är alfabetiserade på sitt modersmål när de börjar i svensk skola. Deltagarna tillägnar sig även ett litteraturdidaktiskt perspektiv och skönlitteraturens betydelse diskuteras.
Efter avslutad kurs ska studenten
- redogöra för forskning om den språkliga interaktionens betydelse för andraspråksutveckling samt bedöma och jämföra olika typer av kommunikativa klassrumsaktiviteter med avseende på deras språkutvecklande potential (1)
- reflektera över olika bedömningsformer samt den formativa bedömningens stöttande potential i ett elevaktivt andraspråksklassrum (2)
- reflektera över förutsättningarna för barns respektive ungdomars och vuxnas läs- och skrivutveckling på ett andraspråk (3)
- observera, dokumentera och analysera undervisning i en flerspråkig miljö och därtill diskutera de förhållningssätt och värderingar rörande läs- och skrivutveckling som kan tänkas ligga till grund för denna undervisning (4)
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och nätburet arbete, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningen grundar sig på tre examinationer:
Prov 1: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation with Complementary Text), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4
Prov 2: Muntlig och digital presentation (Oral and Digital Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2
Prov 3: Paper (Paper) 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2, 3
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Chambers, Aidan (2014). Böcker inom och omkring oss. [Ny utg.] Stockholm: Gilla böcker (i urval)
Gibbons, Pauline (2006),Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever klassrummet. Stockholm: Hallgren och Fallgren (186 s) Alternativt.
Gibbons, Pauline (2010),Lyft språket, lyft tänkandet. Språk och lärande. Stockholm: Hallgren och Fallgren (246 s)
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (2011), Stockholm: Skolverket (134 s) Tillgänglig via Internet
Hajjer, Majke (2020). Språkinriktad undervisning - en handbok. Lund: Studentlitteratur. (80 s. i samråd med kursledare).
Jönsson, Anders (2023). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups Utbildning. (100 s. i samråd med kursledare).
Laursen, Helle Pia (red.) (2015). Litteracitet och språklig mångfald. Lund: Studentlitteratur (ca 100 s. i urval)
Liberg, Caroline (2010). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. I Olofsson, Michael, red. Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag. (s. 303–316) (13 s)
Lindberg, Inger (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.)Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur (s. 481-518) (37 s.)
Lindholm, Anna (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I: Christina Olin-Scheller & Michael Tengberg (red.) Läsa mellan raderna . Malmö: Gleerups Utbildning AB, s. 173-196.
Reichenberg, Monica (2014), Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur och Kultur (140 s.)
Walldén, Robert (2020). Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur. (150 s. i samråd med kursledare).
Wedin, Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet (del 3). Ifrån vardagsspråk till ämnesspråk. Läslyftet. Skolverket (11 s.)
Wedin, Åsa & Rosen, Jenny (red.) (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet: ett kritiskt perspektiv. Stockholm: Liber. (100 s. i samråd med kursledare).
William, Dylan (2013). Assessment: The Bridge between Teaching and Learning. I:Voices from the Middle, 21:2 (5 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.