Avancerad nivå
1. Kandidatexamen inom kemi, biokemi, biomedicinsk teknik, biomedicinsk laboratorievetenskap eller andra naturvetenskapliga, medicinska, tekniska eller ingenjörsvetenskapliga områden av relevans för utbildningens för utbildningens mål och innehåll och som innehåller minst 15 hp kemi och/eller biokemi.
2. Engelska B, engelska 6 i svensk gymnasieutbildning eller motsvarande.
HSBMY Biomedicinsk ytvetenskap
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen inleder första terminen på masterprogrammet biomedicinsk ytvetenskap. Den ingår i huvudområdet biomedicinsk ytvetenskap och i examensfordringarna för masterexamen i biomedicinsk ytvetenskap.
Syftet med kursen är att studenten ska kunna identifiera artificiella och biologiska gränsytor med relevans för biomedicinsk ytkemi.
Kursen är inriktad på att inom ramen för biomedicinsk ytvetenskap behandla distinktionen mellan artificiella och biologiska gränsytor. Därvid ägnas de olika gränsytornas roller avseende forskning och utveckling inom biomedicinskt och bioteknologiskt näringsliv särskild uppmärksamhet. De huvudsakliga interaktionerna i termer av molekylära, ytkemiska och biologiska fenomen, vid såväl artificiella som biologiska gränsytor, värderas med utgångspunkt från tillämpningar inom biomedicinskt och bioteknologiskt näringsliv. Vidare analyseras utveckling och tillväxt inom biomedicinskt och bioteknologiskt näringsliv, i ett globalt och lokalt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för biomedicinsk ytvetenskap i termer av artificiella och biologiska gränsytor,
- värdera de huvudsakliga interaktionerna vid artificiella och biologiska gränsytor, och
- analysera hur processer vid artificiella och biologiska gränsytor på olika sätt kommer till användning i produkter och tillämpningar inom biomedicinskt och bioteknologiskt näringsliv.
Lärandemålen 1-3 uppnås medelst föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner samt individuella studier. Laboratoriearbete och redovisningar används för att stimulera studentens aktiva deltagande och reflektion i syfte att uppnå lärandemålen 1 och 2
De studentaktiva momenten innefattande bl.a. litteraturstudier och presentationer, baserade på kritiskt tänkande, kritiska bedömningar och problemlösning.
Lärandemålen 1-3 examineras genom skriftlig tentamen samt muntliga och skriftliga laborationsrapporter.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Shreefal S, Mehta, (2008) Commercializing successful biomedical technologies. Basic principles for the development of drugs, diagnostics and devices. Cambridge University Press, Cambridge, pp. 335.
Medicon Valley Alliance. Directory (2008) Academia, Businesses and Public Organisations in Medicon Valley. Birch & co. a/s, Copenhagen, pp. 84.
To cover the contents of the course appropriate scientific papers will be distributed.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringar har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde för registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.