Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Behörighetskraven inom naturkunskap uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2.
KSBYO Byggd miljö
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Kursen syftar till att ge studenterna förståelse av styrande förutsättningar och utgångspunkter för arkitektur och stadsplanering från både historiska och samtida exempel och med beaktande av hur vetenskaplig kunskap om den byggda miljön grundas. Studenterna utvecklar en grundläggande kunskap för att kunna planera och utforma samspelet mellan användare, byggnad och byggd miljö enligt principer för användbarhet och tillgänglighet. Genom kursen får studenterna insikter i byggnadsanvändarens behov för att bekvämt kunna nyttja den byggda miljön. Studenterna utvecklar även en grundläggande kunskap i att placera byggnader eller byggd miljö i förhållande till klimatmässiga, geografiska eller topografiska förhållanden.
Kursen lyfter fram ett helhetsperspektiv på planering av byggnader och byggd miljö, med fokus på människans samspel med den byggda miljön och hur den kan främja hälsa och välbefinnande. Studenterna introduceras i miljöpsykologiska och sociologiska perspektiv på människans existens, plats, bostad och tillägnelse av en plats eller en byggd miljö. Studenterna får insikt i hur individers välbefinnande, förmågor och sociala interaktion står i ett tydligt förhållande till byggnaders utformning och egenskaper. Studenterna introduceras också i demokratiska besluts- och planeringsprocesser av den byggda miljön som syftar till att tillvarata den framtida användarens behov.
Genom kursen får studenterna insikt i viktiga överväganden för den byggda miljön avseende byggnadskonstruktion och energianvändning. Kursen tränar studenternas färdigheter att använda olika planeringsverktyg för att bedöma sammanhang och infoga dessa i byggnadsuppgiften.
Kursen introducerar också grundläggande vetenskapsteoretiska perspektiv på individens samspel med byggnader och byggd miljö och ger ett omvärldsperspektiv på hur kunskap om den byggda miljön utvecklas. Kursen förbereder därmed studenterna i att kritiskt reflektera över och dra slutsatser för komplexa byggnadsuppgifter samt ger en grundläggande träning i akademiskt skrivande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om psykologisk och teknisk teori om människans samspel med byggnader och byggd miljö
- visa grundläggande förståelse för hur förutsättningarna för ett hållbart samhälle kan förankras i olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- identifiera relevanta metoder att analysera och tolka byggnader och byggd miljö så att de kan tillämpas, formmässigt, visuellt och verbalt
- analysera byggnader och byggd miljö samt kunna bedöma en byggnads estetiska och funktionella utformning med utgångspunkt i dess geografiska placering eller bebyggelsemässiga sammanhang
- tillämpa grundläggande principer av akademiskt skrivande för arkitektur- och byggnadsteknisk forskning
- kritiskt reflektera över användares behov, krav på och samspel med byggnader och byggd miljö
- Avgränsade individuella gestaltningsuppgifter med textuell och ritningsmässig presentation av analysuppgifter som utvecklar studentens förståelse för människors samspel med byggnader och byggd miljö och hur vi får kunskap om detta samspel
- Gruppövningar för att medvetandegöra samspel människa och miljö med stöd av presentations- och visualiseringsprogramvara
- Föreläsningar
- Seminarier
- Studiebesök
- Självstudier
- Genomförande och presentation av individuella gestaltningsuppgifter (3 hp) (UV) (1, 3, 4, 6)
- Individuell skriftlig uppgift (3 hp) (UV) (1, 2, 5, 6)
- Aktivt deltagande vid seminarier (UG) (1,5 hp) (3). För omexamination av seminarier ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom attGenomförande och presentation av gestaltningsuppgifter ochIndividuell skriftlig uppgift är väl godkända.
- Andersen Øyen, S. & Solheim, B. (senaste upplagan). Akademiskt skrivande – en skrivhandledning. Lund: Gleerups.
- Dovey, K. (2016). Urban Design Thinking – A Conceptual Toolkit. Bloomsbury Academic. [Elektronisk resurs]
- Johansson, L-G. (senaste upplagan). Introduktion till vetenskapsteorin. Stockholm: Bokförlaget Thales.
- Keeler, M. & Vaidya P. (senaste upplagan). Fundamentals of integrated design for sustainable building. Wiley. [Elektronisk resurs]
Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.