Grundnivå
IM441S + SV230S + IM100S (Mångfaldsstudier, termin 1) + IM124S, IM233S, IN238S, IM123S (Mångfaldsstudier, termin 2) + GV225S + IM255S (Mångfaldsstudier, termin 3) + IM334S + IM336S + IM335S (Mångfaldsstudier termin 4).
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Kursen syftar till att fördjupa de vetenskapsteoretiska kunskaperna och metodologiska färdigheter som studenten tillägnat sig under sina tidigare studier på kurser inom programmet Mångfaldstudier. Studenten ska under kursen utveckla kunskaper och färdigheter i såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsprocesser. I kursen kommer vetenskapsteoretiska frågor och deras koppling till olika forskningsmetoder att behandlas. Studenten kommer också att få kunskap om och färdigheter i att samla in material, analysera, tolka och presentera vetenskapliga texter. Slutligen ska studenten välja att fördjupa sig i teorier och metoder som är relevanta för examensarbetet.
Kursen behandlar fördjupade vetenskapsteoretiska frågor och forskningsmetodik med fokus på hur man på ett vetenskapligt sätt kan förhålla sig till mångfaldsfrågor. I kursen kommer både kvantitativa och kvalitativa metoder att behandlas. Vikt läggs vid studentens praktiska arbete med forskningsprocessen olika delar och helhet. Kursen avslutas med att studenten författar en forskningspromemoria relaterad till examensarbetet.
Efter avslutad kurs ska studenten
• visa fördjupade vetenskapsteoretiska kunskaper om olika förhållningssätt till mångfald i samhälls- och arbetslivet;
• visa fördjupade praktiska kunskaper och färdigheter avseende olika humanistiska och samhällsvetenskapliga metodologier och deras relevans för olika typer av problemställningar och empiriska studier relaterade till mångfaldsfrågor
• visa fördjupad praktisk förmåga att självständigt reflektera över och argumentera kring den humanistiska och samhällsvetenskapliga forskningsprocessens delar och helhet med specifik relevans för IMER-fältet
• beskriva, förklara och tillämpa olika kvantitiva och kvalititiva metoder som används inom IMER-fältet
• beskriva och förklara för- och nackdelar med olika insamlings- och analytiska metoder som kan användas inom IMER-fältet
• presentera ett forskningsupplägg och en forskningsdesign som är kopplat till examensarbetet
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar, individuella arbeten, samt avslutas med ett självständigt vetenskapligt arbete. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och kräver självständiga litteraturstudier.
Kursen examineras genom en individuell hemtentamen (10 hp) samt genom en muntlig presentation i seminarieform (5 hp)
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
- Alvehus, Johan, Skriva uppsats med kvalitativ metod. En handbok, Stockholm: Liber, 2019
- Andreasson, Jesper & Thomas Johansson, Vetenskapsteori. Grunder och tillämpning, Lund: Studentlitteratur 2020
- Börjesson, Mats Diskurser och konstruktioner. En sorts metodbok Lund: Studentlitteratur, 2003
- Ejlertsson, Göran, Enkäten i praktiken. En handbok i enkätmetodik, Lund: Studentlitteratur, 2019
- Ejvegård, Rolf, Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur, 2009
- Svensson, Peter, Diskursanalys – Greppbar metod, Lund: Studentlitteratur 2019
- Fritt vald doktorsavhandling (monografi) inom forskningsfältet IMER (Internationell Migration och Etniska Relationer)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.