Avancerad nivå
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
HSOMA Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60 hp och erbjuds under termin 1.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Detta för att utifrån vetenskap, beprövad erfarenhet och ett jämställdhetsperspektiv självständigt kunna leda pediatrisk omvårdnad med fokus på omvårdnadsprocessen inom barnhälsovård, elevhälsans medicinska insats och barnsjukvård inom specialistsjuksköterskans kompetensområde.
Kursen består av två delkurser: Omvårdnad i barnhälsovård och elevhälsans medicinska insats (7.5 hp) och Omvårdnad i barnsjukvård (7.5 hp). Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Evidensbaserad omvårdnad diskuteras kritiskt i förhållande till jämställdhet och specialistsjuksköterskans funktion och roll.
Delkurser
Delkurs 1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas specialistsjuksköterskans uppdrag inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insats avseende; hälsoundersökningar, medicinska bedömningar och vaccinationsverksamhet. Delkursen omfattar barns fysiska, psykiska, sociala och kognitiva utveckling och föräldraskapets olika villkor i ett mångkulturellt perspektiv. Delkursen behandlar också promotion, prevention samt hälsofrämjande undervisning och stöd med inriktning mot barn och familjers beslutsfattande, delaktighet och rättigheter. Delkursens innehåll sätts i relation till aktuella lagar, riktlinjer, författningar och konventioner samt etiska aspekter, vetenskap, beprövad erfarenhet, omvårdnadsprocessen och kärnkompetenser.
Delkurs 2. Omvårdnad i barnsjukvård, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas specialistsjuksköterskans uppdrag inom barnsjukvården med inriktning mot barn och dess familjs beslutsfattande, delaktighet och rättigheter. I delkursen behandlas olika pediatriska sjukdomars patofysiologi, behandling, komplikationer och prognos. Utifrån ett omvårdnads- och medicinskt perspektiv diskuteras och behandlas komplexa vårdbehov inklusive vård i livets slut inom den pediatriska omvårdnaden. Vidare diskuteras åtgärder utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenserna för att främja fysisk, psykisk och social hälsa vid akut- och långvarig sjukdom. I delkursen ingår även träning i att kritiskt värdera vetenskap och beprövad erfarenhet inom det pediatriska omvårdnadsområdet relaterat till barn- och/ eller familjecentrerad vård, etiska aspekter, relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkurs 1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats, 7.5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- analysera och integrera kunskap om pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap med särskild hänsyn tagen till hälsoundersökningar, medicinska bedömningar och vaccinationsverksamhet inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insats och med fokus på jämställdhet och barns utveckling, speciella behov, och föräldrastöd,
- analysera och värdera relevanta omvårdnads- och medicinska åtgärder baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet förenlig med omvårdnadsprocessen och kärnkompetenser anpassade för barn, ungdomar och familj i syfte att främja hälsa och förebygga ohälsa, och
- redogöra för och kritiskt resonera kring relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkurs 2. Omvårdnad i barnsjukvård, 7.5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för, analysera och integrera kunskap om olika pediatriska sjukdomars patofysiologi, behandling, prognos och komplikationer,
- kritiskt värdera pediatrisk omvårdnad vid komplexa vårdbehov inklusive vård i livets slutskede,
- identifiera och planera tillämpning av pediatrisk omvårdnad baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet förenlig med jämställdhet, omvårdnadsprocessen och kärnkompetenser för att främja fysisk, psykisk och social hälsa vid akut-, långvarig och/eller kronisk sjukdom, och
- kritiskt värdera vetenskap och beprövad erfarenhet inom pediatrisk omvårdnad, relaterat till barn- och/ eller familjecentrerad vård, samhälleliga och etiska aspekter utifrån relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkurs 1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats, 7.5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen bedrivs i form av egna studier, föreläsningar och obligatoriskt seminarium där fallbeskrivningar diskuteras. För att stimulera inlärning av lärandemålen 1-3 erbjuds föreläsningar utifrån barnhälsovårdens och elevhälsans medicinska insats uppdrag. Lärandemål 1-3 tränas genom deltagande i seminarium. Av de schemalagda momenten är seminarium obligatoriska.
Delkurs 2. Omvårdnad i barnsjukvård, 7.5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen bedrivs i form av egna studier, föreläsningar och studentledd gruppföreläsning. För att stimulera inlärning av lärandemål 1-4 erbjuds föreläsningar om olika pediatriska sjukdomstillstånd och pediatrisk omvårdnad av relevans. För att ytterligare träna lärandemål 3 arbetar studenter i grupp med ett självvalt patientfall som presenteras skriftligt och muntligt vid en studentledd gruppföreläsning. Av de schemalagda momenten är studentledd gruppföreläsning obligatorisk.
Delkurs 1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats, 7.5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 examineras genom en muntlig tentamen i grupp. Fokus för bedömningen är den individuella studentens förmåga att analysera, värdera samt integrera kunskap gällande barns och dess familjs individuella behov och preventiva åtgärder för att främja hälsa och förebygga ohälsa utifrån barnhälsovården och elevhälsans medicinska instans. Tongivande för bedömningen är studentens svar men hur det relaterats till jämställdhet, vetenskap, beprövad erfarenhet och relevanta författningar, lagar, konventioner och riktlinjer bedöms också. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment ska kompletteras enligt beslut av examinator och sker via en skriftlig individuell inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för seminarium ej kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på delkursen krävs det godkänt resultat på individuell muntlig tentamen och att obligatoriskt moment är uppfyllt. För väl godkänt betyg krävs det väl godkänt resultat på muntlig tentamen och att obligatoriskt moment är uppfyllt.
Delkurs 2. Omvårdnad i barnsjukvård, 7.5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–4 examineras i en individuell skriftlig tentamen och fokus för bedömningen är den individuella studentens förmåga att analysera, kritisk värdera och integrera kunskap samt förklara olika pediatriska sjukdomstillstånd, behandlingar och utifrån gällande regelverk planera att tillämpa pediatrisk omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessen. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment ska kompletteras enligt beslut av examinator och sker via en skriftlig individuell inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för seminarium ej kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på delkursen krävs det betyg godkänd på den individuella skriftliga tentamen och att obligatoriskt moment är uppfyllt. För väl godkänt betyg krävs dessutom betyg väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på båda delkurserna. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs väl godkänt på båda delkurserna
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats, 7.5 hp
Forsberg A, (2016) Omvårdnad på akademisk grund: Att utvecklas och ta ansvar. Stockholm: Natur & Kultur. 160 s.
Lundberg S, Olsson GL, (2016) Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur AB (ca 100s.).
Magnusson M, Blennow M, Hagelin E, Sundelin C. Sundelin, C (red) (2016) Barnhälsovård (upplaga 6). Stockholm: Liber AB. (294s.).
Milerad J, Lindgren C, (2017) Evidensbaserad Elevhälsa, Lund: Studentlitteratur AB. (ca 240 sidor)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300s.
Delkurs 2. Omvårdnad i barnsjukvård, 7.5 hp
Christofferson R, Läckgren G, Stenberg A, (red) (2015) Grottes barnkirurgi och barnurologi. Lund: Studentlitteratur AB. (ca 200s.)
Forsberg A, (2016) Omvårdnad på akademisk grund: Att utvecklas och ta ansvar. Stockholm: Natur & Kultur. 160 s.
Hallström I, Lindberg T, (red) (2023) Pediatrisk omvårdnad (upplaga 3). Stockholm: Liber AB. (ca 300s.)
Hansèus K, Jägervall M, Norman M, (red) (2020) Barnmedicin (upplaga 5). Lund: Studentlitteratur AB. (914s.)
Lundeberg S, Olsson GL, (red) (2023) Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur AB (ca 150s.)
Raadu G, (red)(senaste upplaga) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Solna: Almqvist & Wiksell. (ca 100s.)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.