Grundnivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KS281F Dramapedagogik I (godkänd) och KS282F Dramapedagogik II (genomgången) eller KS112F Pedagogiskt drama II, Drama i mötet med andra, rummet och samhället (godkänd)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en fördjupad förmåga att genomföra ett gestaltande arbete inom dramapedagogik med inriktning mot scenisk gestaltning. Studenten ska även fördjupa sin förståelse för det praktiska och teoretiska arbetet med att skapa utforskande och utmanande mötesplatser mellan scenkonst och det dramapedagogiska fältet.
Centralt i kursen är scenisk gestaltning och konstnärliga uttryck och kursen behandlar hur dramapedagogisk praktik kan arbeta med ett samtidsangeläget innehåll.
Utifrån utforskande praktiker tränas ledarskapet i mötet mellan scenkonst och det dramapedagogiska fältet.
I kursen analyserar och reflekterar studenten kring ledarskap, grupprocess och reflekterande samtal med koppling till scenisk gestaltning och konstnärliga uttryck.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- bearbeta och tolka en scenkonstnärlig produktion i syfte att utforska mötesplatser mellan
- konst och det dramapedagogiska fältet
- leda reflekterande samtal med fokus på tolkning och bearbetning av konstnärliga uttryck
- gestalta ett samtidsangeläget innehåll där estetiska kvalitéer med avseende på kropp, röst, rum och tid uttrycks
- analysera och reflektera kring gruppdynamiska och konstnärliga processer med stöd i relevant teori
Arbetsformerna, som utgörs av scenkonstnärlig produktion och gruppövningar, analys och reflektion, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare. Vidare ingår i kursen att göra studiebesök och att ta del av scenkonst.
Prov 1: Individuell bearbetning av scenkonstnärlig produktion (Individual Processing of a Stage Production), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Kollaborativ scenisk gestaltning samt en individuell text (Collaborative Stage Production, an Individual Text), 7.5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar obligatoriska moment. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänt krävs betyg Väl godkänt på prov 1 och prov 2.
Johnstone, Keith (2015). Impro: Improvisation och teater. Stockholm: Improvisationsstudion. (255 s.)
Lund, Anna (2008). Mellan scen och salong. En kultursociologisk analys av ungdomsteater. Lund: Arkiv förlag. (248 s.)
Roos Sjöberg, Jeanette (2000). I gränslandet mellan scen och publik: nycklar till teater: med drama som metod. Falun: Arkiv förlag. (181 s.)
Sternudd, Mia Marie F. (2000). Dramapedagogik som demokratisk fostran? Fyra dramapedagogiska perspektiv: dramapedagogik i fyra läroplaner. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. (210 s.)
Österlind, Eva (red.) (2011). Drama: ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur. (226 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.