UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Research and Development with Focus on Sport in Society

Engelsk benämning

Research and Development with Focus on Sport in Society

Kurskod

IV608G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för idrottsvetenskap (generella examina)

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2020-06-18

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser: IV606G Research Methods in Sport Sciences

Huvudområde

LAIVA / Idrottsvetenskap

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Huvudområde Idrottsvetenskap - A1F

Innehåll

Kursen syftar till studenten ska fördjupa sin akademiska och praktiska förståelse för och handlingskompetens i forsknings- och utvecklingsarbete (FoU-arbete) samt kunna kommunicera sina kunskaper och erfarenheter i både akademisk och praktiskt tillämpbar form.

Kursen varvar teori och praktik, där studenten är den drivande i arbetsprocessen.

Studenten arbetar i samverkan med en för idrottsvetenskap relevant organisation och tillsammans med denna identifierar studenten ett problemområde. Studenten utarbetar en projektplan och utifrån denna genomför studenten ett FoU-arbete vilket innefattar att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant empiriskt material samt utifrån detta dra slutsatser och utarbeta utvecklingsförslag som kommuniceras med organisationen. Resultaten ska dels presenteras och diskuteras muntligt med såväl mottagarparten som i ett akademiskt sammanhang, dels presenteras som en populärvetenskaplig rapport.

Därtill ingår i kursen att avslutningsvis utvärdera arbetsprocessen utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv samt identifiera behov av ytterligare kunskap med fokus på tillämpning ur såväl ett eget som ett idrottsvetenskapligt perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. genomföra ett FoU-projekt i nära samverkan med en för idrottsvetenskap relevant organisation
  2. rapportera resultaten av FoU-projektet
  3. redogöra för och diskutera slutsatser från FoU-projektet
  4. utvärdera det genomförda projektet med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv
  5. identifiera behov av ytterligare kunskap med fokus på tillämpning ur såväl ett eget som ett idrottsvetenskapligt perspektiv

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, gruppövningar, studiebesök och självstudier. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom:

Prov 1: Skriftlig individuell examination, 7,5 hp (Written Individual Exam 7,5 credits). I denna examineras lärandemål 1, 4 och 5.

Prov 2: Skriftlig projektrapport 6 hp (Written Project Report 6 credits). I denna examineras lärandemål 3.

Prov 3: Muntlig presentation, 1,5 hp (Oral Presentation 1,5 credits). I denna examineras lärandemål 4.

Betygskriterier samt villkor för betyg på hel kurs delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Jones, Ian (2015). Research Methods for Sports Studies. Abingdon: Routledge. 364 pages.

Ratten, Vanessa & Ferreira, Joao J. (2016). Sport Entrepreneurship and Innovation. Abingdon: Routledge. 264 pages.

Tonnquist, Bo (2016). Project management. Stockholm: Sanoma Utbildning. 500 pages.

Literature comprising up to 500 pages chosen in consultation with the teachers.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Svenskt kursnamn: Forskning och utveckling med fokus på idrott i samhället