Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Företagsekonomi: Strategi, ledarskap och förändring för hållbart företagande

Engelsk benämning

Business Administration: Strategy, Leadership, and Change for Sustainable Business

Kurskod

EK226A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2024-09-23

Fastställandedatum

2024-10-07

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 15 hp inom huvudområdet företagsekonomi.

Huvudområde

KSFÖE / Företagsekonomi

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 31-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i företagsekonomi.

Innehåll

Kursen syftar till att utforska sambandet mellan organisatorisk struktur, strategi och innovationsförmåga. Genom att kombinera teoretiska koncept med praktiska tillämpningar behandlar kursen hur företag kan främja innovation, jämställdhet och hållbar tillväxt. Genom att integrera strategiskt tänkande och en noggrann analys av konkurrensfördelar samt fokusera på ledarskap och förändringsprocesser, kommer studenterna att utveckla en djupgående förståelse för hur en inkluderande företagskultur kan vara avgörande för att skapa en framgångsrik och ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar affärsverksamhet. Kursen belyser både möjligheter och utmaningar inom näringslivet och ge studenterna insikter som kan tillämpas både nationellt och globalt.

Lärandemål

Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna

  1. redogöra för olika strategiska synsätt och tillämpa teoretiska begrepp och modeller inom området strategi och innovation för hållbart företagande
  2. integrera kunskaper och färdigheter inom ledarskap för att effektivt driva strategiska initiativ och förändringar inom olika verksamheter
  3. tillämpa principer för innovation för att identifiera och utveckla nya affärsmöjligheter
  4. kritiskt reflektera över strategiska avväganden och betydelsen av strategiska beslut för hållbart företagande samt visa förmåga att självständigt söka, värdera och inhämta relevant kunskap på vetenskaplig nivå
  5. reflexivt och kritiskt tillämpa strategi- och innovationskunskaper, inklusive förmågan att analysera en verksamhets strategiska valmöjligheter och föreslå och motivera strategiska val
  6. följa forskning och kunskapsutveckling inom området strategi och innovation samt utbyta kunskaper inom strategisk utveckling även med personer utan specialkunskaper inom området

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier samt självstudier.

Bedömningsformer

  • Individuell examination (10 hp) (UV) (lärandemål 1, 2)
  • Projektarbete i grupp (5 hp) (UG) (lärandemål 2, 3, 4, 5, 6)

Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål

För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd kursen krävs dessutom väl godkänd individuell examination.

Kurslitteratur

  • Grant, R. M. (senaste upplagan). Contemporary Strategy Analysis. Blackwell Publishing.
  • Jensen, T. & Sandström, J. (senaste upplagan). Organisation och ansvar. Liber, Stockholm.
  • Kristensson, P., Gustafsson, A. & Witell, L. (senaste upplagan). Tjänsteinnovation. Studentlitteratur, Lund.

Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.