Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kursen OM111D ska vara godkänd.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om forskningsmetodik som en förberedelse inför examensarbetet. I kursen bearbetas vetenskapsteoretiska begrepp och forskningsmetodik. Kvantitativa och kvalitativa metoder och vanligt förekommande studiedesigner behandlas. Vidare diskuteras forskningsetiska principer med hänsyn tagen till mänskliga rättigheter utifrån ett jämställdhets - och samhällsperspektiv. Kursens innehåll belyser även evidensbaserad vård samt informatik.
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna
- förklara kvantitativa metoder och studiedesigner samt metoder för datainsamling och grundläggande statistiska begrepp och analyser,
- förklara kvalitativa metoder och studiedesigner samt metoder för datainsamling och analys,
- beskriva studiedesign samt metod för datainsamling och analys vid litteraturstudier,
- förklara forskningsetiska principer med hänsyn tagen till mänskliga rättigheter utifrån ett jämställdhets- och samhällsperspektiv, och
- tolka och kritiskt värdera forskningsresultat inklusive beaktande av ett globalt perspektiv.
För att uppnå lärandemål 1–5 ingår föreläsningar och egna studier. Dessutom genomförs workshop med fokus på artikelgranskning och databearbetning. För att uppnå lärandemål 1 och 2 ingår även informatik och databassökning.
Lärandemål 1–5 examineras genom en individuell skriftlig tentamen 1 med fokus på kvantitativa metoder och en individuell skriftlig tentamen 2 med fokus på kvalitativa metoder omfattande 3 hp respektive 4,5 hp (sammanlagt 7,5 hp).
Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att beskriva kvantitativa respektive kvalitativa metoder samt metoder för litteraturstudier. Vidare är fokus för bedömningen på studentens förmåga att förklara forskningsetiska principer med hänsyn tagen till mänskliga rättigheter utifrån ett jämställdhets- och samhällsperspektiv samt att tolka och kritiskt värdera forskningsresultat inklusive beaktande av ett globalt perspektiv. Fokus för bedömning av individuell skriftlig tentamen 1 är dessutom på studentens förmåga att förklara kvantitativa metoder och studiedesigner, samt metoder för datainsamling och grundläggande statistiska begrepp och analyser. Fokus för bedömning av individuell skriftlig tentamen 2 är dessutom på studentens förmåga att förklara kvalitativa metoder och studiedesigner samt metoder för datainsamling och analys. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen.
För att uppnå betyget godkänd i kursen krävs att individuella skriftliga tentamina 1 och 2 är godkända. För att uppnå betyget väl godkänd i kursen krävs väl godkänt betyg på individuella skriftlig tentamina 1 och 2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Birkler J, (2022) Vetenskapsteori: en grundbok. Tredje upplagan Stockholm: Liber. Cirka 77 av 147 sidor.
Björk J, (2020) Praktisk statistik för medicin och hälsa. Stockholm: Liber. Cirka 138 av 318 sidor.
Henricson M, (red) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur. Cirka 135 av 564 sidor.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Hälsa och samhälle, Malmö universitet. 16 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 120 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.