Grundnivå
Kurser om minst 22,5 hp företagsekonomi och minst 7,5 hp i logistik
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår inte i något huvudområde. Ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Företagsekonomi med inriktning mot Transport Management.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper och färdigheter i logistik samt en förståelse för olika logistiska lösningar och tjänster och hur dessa påverkar företagets lönsamhet och effektivitet. Studenten ska även utveckla förmåga att hantera IT-baserade affärssystem som används inom transportbranschen och förstå nyttan av ny informationsteknologi inom företagande och transportplanering. Kursen ger en fördjupning inom Supply Chain Management och betonar vikten av informationssystem för logistik och transport, samt sambanden mellan informations-, logistik-, affärs- och beslutstödssystem, med särskilt fokus på den växande e-handeln. Kursen omfattar metoder och modeller för lagerstyrning, logistisk optimering, transportstyrning, flerpartslogistik, spårbarhet och transportekonomi. Den innehåller moment om datorapplikationer som används inom transportbranschen för logistik och behandlar hantering av informationssystem för logistik och transport, sambandet mellan informations-, logistik-, affärs- och andra beslutstödssystem, samt e-handelns utveckling.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- visa kunskap om logistikens principer för effektiv Supply Chain Management och transport
- använda olika logistiska modeller för att analysera, optimera, styra och effektivisera flöden ur ett lönsamhets- och hållbarhetsperspektiv samt bedöma de ekonomiska effekterna av olika logistiska lösningar
- beskriva processen för att omvandla rådata till användbar information och ge exempel på tekniker för analys och beslutsstöd
- bygga modeller för visualisering av en datamängd och genomföra grafisk analys av datamängder för att identifiera mönster, trender och samband
- kommunicera datainsikter tydligt och effektivt genom diagram och skrift
- redogöra för funktionaliteten och användningen av logistiska affärs- och informationssystem i ett transportföretag samt deras betydelse för försörjningskedjans effektivitet
- kritiskt värdera både möjligheter och begränsningar med datadrivet beslutsfattande
- självständigt värdera ny kunskap om logistiska affärs- och informationssystem samt beakta etiska aspekter vid hantering av affärs- och informationslogistiska data
Föreläsningar, datorlaborationer med tillhörande inlämningsuppgifter, projektarbete samt självstudier.
- Individuell examination (8 hp) (UA) (lärandemål 1, 3, 6)
- Datorlaborationer (2 hp) (UG) (lärandemål 4, 5)
- Projektarbete i grupp (5 hp) (UG) (lärandemål 2, 5, 7, 8)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända.
Kursbetyget bestäms av betyget på den individuella examinationen.
- Jones, P. & Robinson P. (senaste upplagan). Operations Management. Oxford University Press, Oxford.
- Sharda, R., Delen, D. & Turban, E. (senaste upplagan). Business Intelligence, Analytics and Data Science: A Managerial Approach. Pearson Education Limited.
Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.