Grundnivå
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kompetenser att leda en pedagogisk verksamhet utifrån skolans värdegrund. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sina didaktiska kompetenser avseende sexualitet samtycke och relationer.
Kursen behandlar identitetsfrågor, sexualitet, sociala relationer, maktordningar och konflikter utifrån perspektiv på ledarskap, skolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen och de grundläggande demokratiska värderingarna. Dessa frågor behandlas utifrån relevanta fall, teorier och styrdokument av betydelse för arbete i skola och fritidshem.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och analysera konflikter samt identifiera sätt att hantera dem
- reflektera över relationen mellan ämnesdidaktik och kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer
- förklara hur maktstrukturer kan uttrycka sig i relationer och sociala sammanhang och med vilka konsekvenser
- identifiera och analysera identitetsformande sociala relationer
- reflektera över vad demokratiska förhållningssätt, mänskliga rättigheter och barnkonventionen kan innebära i den egna pedagogiska verksamheten
- diskutera hur en utbildningsorganisations förebyggande arbete kan förankras i det egna pedagogiska arbetet
Kursen innehåller varierade arbetsformer bestående av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbete. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i erfarenhetsutbyte med andra kursdeltagare. I kursen kan obligatoriska moment förekomma. Dessa meddelas i samband med kursstarten.
Samtliga lärandemål examineras genom en multimodal hemtentamen. (A Multimodal Take-home Examination)
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Barnombudsmannen (2019). FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: Barnombudsmannen (s 70) (Tillgänglig på internet).
FN (2008). Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna (s 10).
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2020.) Skola i normer. Malmö: Gleerups (200 s)
Thornberg, Robert (2020). Det sociala livet i skolan: Socialpsykologiska perspektiv. Stockholm: Liber (320 s)
Ytterligare litteratur innefattande lokala och nationella styrdokument och rekommendationer, vetenskapliga publikationer och rapporter samt skönlitteratur om ca. 650 sidor tillkommer.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.