Grundnivå
Internationell migration och etniska relationer I (30 hp)
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Tillsammans med IM200L: IMER II: Mångfaldens utmaningar (15 poäng) utgör IM258L: IMER II: Europa och Internationell Migration 31-60-nivån inom huvudområdet Internationell Migration och Etniska Relationer
Kursen fördjupar kunskapen kring de huvudsakliga teoretiska perspektiven för förståelse av internationell migration och integration med fokus på Europa.
Viktiga perspektiv i kursen är hur den historiska utvecklingen i Europa har influerat den samtida hanteringen av migration i Europa samt hur samtida nationell politik och gemensam EU-politik möter utmaningarna som migration ställer på de Europeiska länderna.
Olika typer av migration kommer att diskuteras. De legala system och styrande organ som är viktiga för migration kommer att diskuteras från ett komparativt Europeiskt perspektiv. Studenterna kommer att lära sig att applicera migrationsteori på empiriska fallstudier från olika delar av Europa.
Studenterna ska kunna:
• Analysera hur historisk utveckling påverkar samtida hantering av migration i Europa
• Visa en kritisk förståelse av EU’s institutionella strukturer för migration
• Beskriva hur EU och olika Europeiska länder har olika politiska inriktningar inom migrationsfältet.
• Förstå och identifiera olika teoretiska perspektiv inom migrationsteori
• Kritiskt använda migrationsbegrepp och migrationsteorier i analyser av empiriska fallstudier från olika delar av Europa
• Kritiskt förstå samtida forskningsfrågor in forskningsfältet internationell migration och etniska relationer.
Kursen genomförs i huvudsak genom föreläsningar och seminarier och bygger till stor del på individuellt arbete. Studenterna förväntas komma förbereda på föreläsningar och seminarier.
Studenterna bedöms genom skrivuppgifter om 12 poäng samt aktivt seminariedeltagande om 3 poäng.
Två individuella tentamina kommer att ges, en efter första halvan av kursen och den andra i slutet av kursen. Tentamina testar studenternas förståelse och kunskap kring de frågor som behandlas i kursen så väl som studenternas förmåga att, inom givna tidsramar, kritiskt granska, analysera och förstå de, för kursen, centrala IMER-frågorna.
Studenter som inte blir godkända på ordinarie examenstillfälle har rätt till två separata omtentamenstillfällen.
- De Genova, N. (Ed.). (2017). The borders of ‘Europe’: Autonomy of migration, tactics of bordering. Duke University Press.
- Kenealy, D., Peterson, J. & Corbett, R. (eds.) (2018) 5th edn, The European Union: how does it work?, Oxford University Press
- Micinski, N. R. (2022). Delegating responsibility: international cooperation on migration in the European Union, University of Michigan Press.
- Hampshire, J. (2013). The Politics of Immigration, Cambridge: Polity
- Torpey, J. C. (2018). The invention of the passport: Surveillance, citizenship and the state. Cambridge University Press. Introduction, chapter 1 and conclusion
+ Kompendium med articlar
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.