Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Inget huvudområde
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och årskurserna 1-3. Arbetsintegrerad variant.
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sina ämneskunskaper och sin teoretiska, didaktiska och metodiska kompetens när det gäller undervisning och bedömning av elever som studerar svenska som andraspråk i förskoleklass och årskurserna 1-3.
Kursen belyser betydelsen av ett resursperspektiv på elevernas befintliga kunskaper, erfarenheter och språkliga repertoar som utgångspunkt för kontinuerlig bedömning och undervisning.
Kursen behandlar metoder, forskning och teoretiska utgångspunkter som rör både övergripande perspektiv på flerspråkighet, interkulturellt förhållningssätt och andraspråksutveckling och mer specifika frågor kopplade till undervisning i svenska som andraspråk och bedömning av andraspråksutveckling.
Det senare innefattar såväl metoder för undervisning av svenska som andraspråk som kunskap om språkliga utvecklingsstadier som ligger till grund för bedömning av andraspråksutvecklingen.
Vidare belyses olika metoder och verktyg som kan användas för att bedöma andraspråksutvecklingen, exempelvis processbarhetsteorin, performansanalys och Skolverkets bedömningsstöd Bygga svenska.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna.
- resonera kring hur ett resursperspektiv på flerspråkiga elever kan implementeras i undervisning samt i ämnet svenska som andraspråk,
- analysera och bedöma andraspråkselevers språkliga produktion med stöd i relevanta språkutvecklingsmodeller och verktyg,
- redogöra för samt problematisera planering och bedömning i svenska som andraspråk i språkligt heterogena elevgrupper.
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Studierna genomförs både självständigt och i grupp.
Prov 1: Skriftlig textanalys (Written Text Analysis) (3.5hp). I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 2: Reflekterande paper (Reflective Paper) (4hp). I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
Obligatoriska moment förekommer och anges av kursledare vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget VG på hel kurs krävs VG på båda proven.
Abrahamsson, Niclas (2008). Andraspråksinlärning. Studentlitteratur: Lund, s. 11-28, 53-132, 197-234
Axelsson, Monica (2013). Flerspråkighet och lärande. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle(547–578). Studentlitteratur: Lund: (32 s.)
Axelsson, Monica (2015). Nyanländas möte med skolans ämnen ur ett språkdidaktiskt perspektiv. I: Nihad, Bunar (red.) Nyanlända och lärande. Natur & Kultur Akademisk: Stockholm. (50 s).
Cummins, Jim (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Natur & Kultur: Stockholm: (300 s.)
Elmeroth Elisabeth (2017). Möte med andraspråkselever. Studentlitteratur: Lund(169 s)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik. Studentlitteratur: Lund.
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2021). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Studentlitteratur: Lund (160 s)
Lim Falk, Maria, Bani Shoraka, Helena, Galián Barueco, Carmen, Forsberg, Madelene, Wilhelmsson, Lena (2022). Mot en hållbar och långsiktig ordundervisning I: Alden, Kristina och Olofsson, Mikael (red.). Möjligheter till lärande. Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Symposium 2022. Liber: Stockholm (13s).
Lupsa, Manuela (2020). Transspråkande i en flerspråkig förskoleklass. HumaNetten, (45), 129–155. (27 s.) Tillgänglig via internet.
Olofsson, Mikael & Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam & Lindberg (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle(s. 161-177). Studentlitteratur: Lund
Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun (2019). Lära om språks.51–67, 93–134, 155-220. (135s) Gleerups AB: Malmö
Skolverket (2017): Bygga svenska- bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1-3. Bedömningsportalen. Skolverket: Stockholm (66 s)
Svensson, Gudrun (2016). Translanguaging för utveckling av elevers ämneskunskap, språk och identitet. I: Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 31–41. Liber: Stockholm. (12 s)
Thorén, Bosse (2014). Kärnan i uttalsundervisning: Vad bör lärare prioritera I: Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 55–64. Liber: Stockholm. (10 s)
Enstaka artiklar som väljs i samråd med kursledaren kan tillkomma (max 50 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.