Grundnivå
- BY215H Byggd miljö: Introduktion till arkitektur och byggande ur ett hållbarhetsperspektiv, 7,5 hp
- BY216H Byggd miljö: Byggnadens gestaltning, användare och sammanhang, 7,5 hp
- BY217H Byggd miljö: Klimatneutralt byggande och digitala verktyg, 15 hp
- BY235H Byggd miljö: Den urbana miljön –resiliens, klimat och hållbar infrastruktur 7,5 hp
- BY236H Byggd miljö: Demokrati, medborgardialoger och hållbar planeringsprocess 7,5 hp
- BY237H Byggd miljö: Arkitektur för mångfald, delaktighet och social gemenskap, 15 hp
- BY245E Byggd miljö: Digital konstruktion/tillverkning i arkitektur och urban gestaltning 7,5 hp
- BY246E Byggd miljö: Grön och biocirkulär arkitektur för framtidens städer 7,5 hp
- BY247E Byggd miljö: Klimatneutralt byggande i stadslandskapet, 15 hp
KSBYO Byggd miljö
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 61-90 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Kursens syfte är att studenterna ska utveckla fördjupad kunskap och förståelse inom huvudområdet Byggd miljö, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, tillämpliga vetenskapliga metoder samt orientering om områdets aktuella forskningsfrågor. Syftet är också att studenterna ska vidareutveckla sin förmåga att självständigt, inom givna tidsramar, identifiera, formulera och lösa problem inom området hållbar arkitektur och urban gestaltning samt sin förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Under kursen genomför studenterna ett eget projekt av analyserande och/eller gestaltande karaktär, som innefattar en projektrapport där valda metoder och den genomförda processen – avseende såväl utforskande som analys (och gestaltning) – i sin helhet förklaras. Därmed fördjupas studenternas förståelse för betydelsen av forskningsbaserad design och av gestaltning som utforskande praktik. Studenterna kommer att vara fria att själva välja sina projektidéer så länge de har relevans för kunskapsfältet hållbar arkitektur och urban gestaltning. Projektet genomförs företrädesvis i par under handledning och seminariebehandlas (opposition) och examineras på gängse sätt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillgodogöra sig innehåll i vetenskaplig litteratur och aktuell forskning inom huvudområdet Byggd miljö, i relation till sitt självständiga arbete
- redogöra för olika synsätt och kriterier för vetenskaplighet och deras betydelse vid identifiering av problemställningar
- visa kunskap om olika vetenskapliga metoder och deras tillämpningar
- identifiera, hantera och problematisera komplexa frågor med hjälp av lämpliga metoder och teorier och med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- sammanfatta och tillämpa kunskaper och färdigheter som förvärvats inom hållbar arkitektur och urban gestaltning
- självständigt implementera avancerade kreativa uppgifter inom området hållbar arkitektur och urban gestaltning
- självständigt genomföra ett vetenskapligt arbete och presentera det i seminarieform
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- kritiskt reflektera över sina egna och andra studenters resultat, analyser och argumentation i det vetenskapliga arbetet och visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
- Examensarbete genomfört under handledning
- Handledningsmöten
- Seminarier för behandling av examensarbetet under pågående process samt för slutopponering av det färdiga examensarbetet
- Självständigt arbete med examensarbetet: litteratursökning, empiriinsamling och -analys, skrivande, visualisering och modellering etc
- Självständigt arbete (18 hp) (UV) (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)
- Presentation och försvar av det självständiga arbetet vid slutseminarium (1 hp) (UG) (7, 8, 9)
- Opposition (1 hp) (UG) (8, 9)
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Självständigt arbete är väl godkänt.
Kurslitteratur väljs i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.