Avancerad nivå
Kandidatexamen inom utbildningsvetenskap eller humaniora och samhällsvetenskap med 15 hp i självständigt arbete, samt motsvarande engelska 6.
Alternativt
En yrkesexamen inom utbildning som motsvarar 180 hp, varav 15 hp i självständigt arbete, samt motsvarigheten till engelska 6.
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska ljudsystemet med fokus på uttalsträning, korpusar i undervisning, samt ordkunskap med fokus på ordinlärning.
Kursen behandlar engelskans ljudsystem (fonetik och fonologi), samt ordkunskap (morfologi) med fokus på ordinlärning. Kursen fokuserar relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. Vidare studeras engelskans ljudsystem, samt hur elevers reception och produktion av tal kan förbättras, hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, och hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordan¬vändning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och analysera ljudsystem i engelskan med fokus på uttalsträning och dess roll i engelsk språkundervisning
- redogöra för och analysera ordbildning och ordanvändning i engelskan med fokus på ordinlärning och dess roll i engelsk språkundervisning
- använda korpus i konstruktionen av en klassrumsaktivitet med fokus på ordinlärning
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Kursen examineras på följande sätt:
Prov 1: Skriftlig redovisning (Written Exam) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig redovisning (Oral Exam) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. New York: Routledge. (204 s.)
Tritch Yoshida, Maria. (2016). Beyond Repeat After Me: Teaching Pronunciation to English Learners. Alexandria VA: Tesol International Association. (194 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Engelskans byggstenar: ljud och ord