Avancerad nivå
- Kandidatexamen eller motsvarande om minst 180 högskolepoäng i ämnet datavetenskap eller näraliggande och relevanta ämnen. Exempel på sådana ämnen inkluderar informatik, data- och informationsvetenskap, informationssystem, interaktionsdesign, människa-datorinteraktion och medieteknik.
- Minst 15 högskolepoäng i programmering, systemutveckling eller motsvarande.
- Kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå.
- Minst betyget godkänt i kursen Innovation och entreprenörskap i ett digitalt samhälle
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har tillgodogjort sig kunskaper från kursen Design och utvärdering av innovation.
CTDVA Datavetenskap
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Innovation for Change in a digital society, masterprogram, och kan ingå i Masterexamen i datavetenskap (120 hp).
I kursen utformas och utvecklas digitala, fysiska och tjänsteprototyper ur ett användarperspektiv. Kursen täcker avancerade prototyptekniker som kombinerar programvara, maskinvara och tillverkningsteknik som möjliggör snabb utveckling av prototyper. Följande prototyptekniker ingår:
- Prototyping på olika skärmar (t.ex. dator, mobil)
- Prototyping för olika sinnen (t.ex. rörelser, röst, blick)
- Mikrodatorer (t.ex. Arduino, RaspberryPi)
- Digital tillverkning (3D-utskrift, laserskärning)
- Fysisk prototyping (t.ex. trä, plast)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa kunskap om, och förståelse för:
- relevanta prototypmetoder,
- vilka prototyptekniker som är lämpliga att använda i olika situationer, och
- hur prototyper kan användas för att testa genomförbarhet och för att utvärdera olika lösningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kunna studenten visa färdighet och förmåga:
- att baserat på ett problem identifiera och välja lämplig(a) prototypteknik(er), samt att konstruera, presentera och utvärdera prototyper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga:
- att förhålla sig till de begränsningar och möjligheter som finns med olika prototyptekniker och värdera styrkor och svagheter hos dessa, och
- att värdera och välja prototypmetod och dess implementation utifrån etiska ställningstaganden samt hållbarhets- och säkerhetsaspekter.
Under kursens gång genomförs ett antal föreläsningar, workshops, studiebesök, seminarier och laborationer. Utöver detta genomförs kursen till stora delar i form av självstudier och projektarbete.
Betygsättning baseras på muntlig och skriftlig examination, inklusive aktiv medverkan, genom följande moment:
- Laborationer - 5HP - UG
- Projektarbete - 2,5HP - UA
Krav för betyg godkänt (A-E): Godkänt på samtliga moment.
Slutligt kursbetyg baseras på momentet Projektarbete.
Rekommenderad litteratur:
- Kamrani, Ali. & Nasr, Emad Abouel., Rapid Prototyping Theory and Practice, Springer Science+Business Media, Inc., Boston, MA, 2006
- Park, Christine W. & Alderman, John (2018). Designing Across Senses. Sebastopol, CA: O'Reilly Media
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.