UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2030

Kursplan våren 2030

Benämning

Programvaruarkitektur och säkerhet för IoT

Engelsk benämning

Software Architecture and Security for the IoT

Kurskod

CD643E

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2028-01-17

Inrättandedatum

2024-10-01

Fastställandedatum

2024-10-21

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

  • CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
  • CD151A Systemprogramvara (7,5 hp)
  • CD162A Datasäkerhet (7,5 hp)

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik (specialisering IoT).

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap inom områdena programvaruarkitekturer och säkerhet i IoT-baserade system. Detta inbegriper både teknisk kunskap och kunskap om risker och möjligheter i relation till teknikens utformning, användning och dess konsekvenser.

Kursen innehåller:

  • Programvaruteknologier för säkra IoT-baserade system
  • Distribuerade IoT-baserade system, mellanprogramvara (middleware) och metoder för systemintegration
  • Referensarkitekturer för IoT, t.ex. lagerarkitekturer, moln-baserade arkitekturer, och s k edge computing
  • Kvalitetsegenskaper och metriker för IoT-baserade systemarkitekturer, inklusive energieffektivitet.
  • Grundläggande säkerhetsperspektiv för IoT-baserade system
  • Metoder för sårbarhets- och hotanalyser
  • Attackscenarier och cyberbrottslighetens ekosystem
  • Säkerhetshöjande tekniker och strategier för skydd.

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1. redogöra för de vanligaste arkitekturtyperna för IoT-baserade system inklusive deras kvalitetsegenskaper, och

2. redogöra för grundläggande tekniker för säker programvara inom IoT-baserade system.

Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

3. välja och implementera lämpliga arkitekturer för säkra IoT-baserade system,

4. tillämpa beprövade metoder för sårbarhets- och hotanalys, och

5. analysera och bedöma attacksscenarier samt att utforma strategier för riskreduktion.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

6. analysera och kritiskt bedöma olika arkitektoniska lösningar och avvägningar, och

7. kritiskt analysera ekosystemen för cyberbrottslighet och bedöma dess effekter på IoT-baserade system.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer och individuella studier.

Bedömningsformer

För godkänt betyg krävs:

  • godkänd skriftlig tentamen (10 hp, UA) (Lärandemål 1, 2, 5, 6 och 7)
  • godkänt laborativt arbete (5 hp, UG) (Lärandemål 3 och 4)

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.

Kurslitteratur

  • Anderson, R. (2021). Security Engineering: A Guide to Building Dependable Distributed Systems, 3rd edition. John Wiley & Sons
  • Bass, L., Clements, P. & Kazman, R. (2012). Software Architecture in Practice. 3rd edition. Upper Saddle River, N.J.: Addison-Wesley
  • Vetenskapliga artiklar från läraren under kursen.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.