Grundnivå
Godkända kurser: VU221A Verksamhetsförlagd utbildning I eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela förskolläraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-förskola. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och förskolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar förskolans och förskollärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att undervisning, ledarskap, kommunikation, sociala relationer, förskolans värdegrund och uppdrag är centrala i kursen. Studenten deltar i förskolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-förskolan. Studenten sätter sig in i förskolans verksamhet genom att observera och delta i undervisning, i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av förskolans utvecklingsarbete. Studenten ges möjlighet att reflektera över etiska perspektiv, vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till verksamheten tillsammans med handledare och andra studenter.
I denna kurs förväntas studenten ta ansvar för att vidareutveckla sitt pedagogiska ledarskap samt fördjupa sina kunskaper om förskolans verksamhet och värdegrund. Med stöd av handledare ska studenten planera, genomföra, dokumentera och utvärdera genomförd undervisning utifrån lek, lärande och omsorg. Därmed prövar och utvecklar studenten sitt pedagogiska ledarskap i relation till barns utveckling och i enlighet med gällande styrdokument. Kursen har därutöver fokus på förskolans förebyggande arbete mot diskriminering och kränkande behandling. Studenten ska använda didaktik och ämnes-kunskaper samt teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, leda, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning där lek, lärande och omsorg förenas, relaterad till förskolans styrdokument samt med ämnes- och didaktikkunskaper och kopplingar till olika teoretiska perspektiv
- verka i enlighet med förskolans värdegrund och uppdrag att arbeta förebyggande mot diskriminering och kränkande behandling samt utvärdera gjorda erfarenheter i relation till styrdokument och lagstiftning
- reflektera över förskollärarens ansvar, det pedagogiska ledarskapet samt förskolans uppdrag i relation till verksamheten där lek, lärande, omsorg och utveckling bildar en helhet samt identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.
Som förskollärare krävs att kunna aktivt delta i verksamhetens alla moment för att kunna stötta barnen i deras utveckling. Förskolläraryrket omfattar ansvar för barnets hela vistelsetid på förskolan, vilket också innebär god kommunikation med vårdnadshavare och andra berörda.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och förskolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. I arbetsuppgifterna ingår att vara en pedagogisk ledare och ansvarig för barns utbildning och lärande, men också att ansvara för omsorg och omvårdnad.
Studenten tar aktiv del i förskolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, dokumentation och utvärderingsarbete, utvecklingssamtal, systematiskt kvalitetsarbete, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och samverkan med vårdnadshavare samt andra möten. I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför undervisning som handledaren observerar. Studenten reflekterar kontinuerligt över sin professionsutveckling, både självständigt och tillsammans med handledare och vfu-lärare samt dokumenterar denna löpande.
I ett flerpartssamtal reflekterar studenten över genomförda undervisning tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens samtliga lärandemål.
Vfu-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för samtliga lärandemål.
Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplaneringar och genomförd undervisning samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal
Lärandemål 2 examineras genom studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet
Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, didaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.