Avancerad nivå
Godkänd kurs: SO667F Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO668F Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO669F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
samt godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp
eller
Specialpedagogexamen/speciallärarexamen på avancerad nivå.
eller
Magisterexamen i specialpedagogik alternativt i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik.
Huvudområde Specialpedagogik
Kursen - som består av två delkurser - syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap om och förmåga att välja, värdera och tillämpa adekvata kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt analysera data inom området specialpedagogik.
Kvalitativ forskningsansats, 7.5 hp
Delkursen fokuserar på tillämpning av metod samt analys och tolkning av kvalitativa data. I kursen görs en kvalitativ design av en mindre studie samt analys och tolkning av ett material. Datorstöd för analys av kvalitativa data introduceras. I kursen behandlas även forskningsetik.
Kvantitativ forskningsansats, 7.5 hp
Delkursen fokuserar på att utifrån vald hypotes och forskningsfrågor presentera en experimentell design. Studenterna använder även SPSS för bearbetning och analys av data. I kursen behandlas även forskningsetik
Kvalitativ forskningsansats, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera och jämföra metodologiska ansatser och metoder relevanta för specialpedagogik
- formulera en forskningsfråga samt föreslå och motivera val av forskningsmetod
- analysera och tolka kvalitativa data
- muntligt presentera och argumentera för valda kvalitativa metoder
Kvantitativ forskningsansats, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- formulera vetenskapliga hypoteser
- motivera val av undersökningsdesign, kontrollåtgärder och statistisk metod utifrån den frågeställning som undersöks
- redogöra för egenskaper hos mätskalor, fördelningar och statistiska test
- bedöma och diskutera reliabilitet och validitet hos statistiska undersökningar
- bearbeta data statistiskt för att pröva vetenskapliga hypoteser
- tolka och dra slutsatser av resultaten av statistiska test samt kunna rapportera dem skriftligen
Kvalitativ forskningsansats, 7.5 hp
Arbetsformerna utgörs av föreläsningar, gruppövningar, fältarbete, datainsamlingsmetoder, lärarledd workshop i kvalitativa analyser, muntliga och skriftliga redovisningar. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Kvantitativ forskningsansats, 7.5 hp
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, lärarledd frågestund och övningar i statistik samt skriftliga redovisningar. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Kvalitativ forskningsansats, 7.5 hp
Prov 1: Individuell skriftlig hemtentamen (Individual Written Home Assignment) 5,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Muntlig redovisning (Oral Presentation) 2 hp . I detta prov examineras lärandemål 4.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kvantitativ forskningsansats, 7.5 hp
Prov 3: Individuell skriftlig hemtentamen (Individual Written Home Assignment) 5,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2, 3, 4 och 6.
Prov 4: Två workshops (Two Workshops) 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Cook, Bryan G., & Cook, Lysandra (2016). Research Designs and Special Education Research: Different Designs Address Different Questions. Learning Disabilities Research & Practice (Wiley-Blackwell), 31(4), 190–198. https://doi.org/10.1111/ldrp.12110. (9 s.)
Cohen, Louis, Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2018). Research Methods in Education. Routledge (462 s.).
Kjellberg, Anders & Sörqvist, Patrik (2020). Experimentell metodik för beteendevetare. Studentlitteratur. (330 s.)
Pallant, Julie (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-hill education (UK). (380 s.)
Forskningslitteratur väljs i samråd med kursansvarig
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 11 hp av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.