UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2029

Kursplan hösten 2029

Benämning

Fördjupningsarbete i tillämpad data science

Engelsk benämning

Capstone project in Applied Data Science

Kurskod

CD637E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2029-09-03

Inrättandedatum

2024-10-01

Fastställandedatum

2024-10-21

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

  • CD141A Programvaruutveckling och projekt (15 hp)
  • CD630E Samhällsaspekter av databehandling (7,5 hp)

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik (specialisering Tillämpad data science).

Innehåll

Syftet med denna projektkurs är att studenten ska förbereda sig för yrkeslivet genom att kombinera och tillämpa färdigheter och begrepp från tidigare delar av programmet, och samtidigt fördjupar sina kunskaper inom data science-området genom projektarbete.

Studenterna arbetar i grupp med att utveckla en databehandlingsartefakt och dokumenterar sitt arbete i en kortfattad projektrapport och ger en muntlig presentation av arbetet. Studenterna tar sig an verkliga problem formulerade av forskare, partners i näringslivet eller av studenterna själva. Särskild vikt läggs vid aspekter relaterade till projektarbete och projektledning.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1. muntligen och skriftligen uppvisa fördjupad kunskap inom en specifik del av data science.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

2. använda vetenskapliga arbeten i ett avancerat projekt,

3. planera och fullfölja ett avancerat studieprojekt inom förutbestämda tidsramar,

4. tillämpa förmågor inom alla delar av databehandlingsprocessen,

5. muntligt och skriftligt, i såväl nationella som internationella sammanhang, i dialog med olika grupper, redogöra för och diskutera slutsatser, kunskap och argument i förhållande till sitt projektarbete, och

6. arbeta tillsammans i team och leda projekt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

7. kritiskt granska arbeten inom det valda området för studien, och

8. utveckla strategier för att identifiera eget behov av vidare kunskap inom det valda området, och ansvara för sitt eget fortsatta lärande.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, projektarbete och självstudier.

Bedömningsformer

För godkänt betyg krävs:

  • godkänd projektrapport (6.5 hp, UA) (Lärandemål 1-4, 6, 8)
  • godkänd muntlig presentation och opposition (1 hp, UG) (Lärandemål 1, 5, 7)

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Slutbetyget motsvaras av betyget på projektrapporten.

Kurslitteratur

  • Dawson, C. (2015). Projects in computing and information systems. A student’s guide (3rd edition), Pearson.

Dessutom förväntas studenterna söka efter lämplig kurslitteratur relevant för det specifika projektet på egen hand med stöd av lärare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.