Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin kompetens i och kunskap om utomhuspedagogik, hur den kan användas didaktiskt i olika ämnen med fokus på hållbarhetsfrågor.
Kursen behandlar såväl teori som praktik. Under kursen kommer studenterna att uppleva, utforska, planera och genomföra olika undervisningsaktiviteter. Dessutom kommer studenterna att ta del av forskning inom utomhuspedagogik. Kursen kräver aktivt deltagande i seminarier och utomhusaktiviteter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- leda och organisera utomhusutbildning i ett tvärvetenskapligt sammanhang med fokus på hållbarhet
- diskutera hur miljö och skolmiljö kan användas som pedagogiska resurser
- reflektera över ekologiska frågor samt relationer mellan natur och samhälle ur hållbarhetsperspektiv
- reflektera över och problematisera hur utomhuspedagogik kan användas för elevers lärande och utveckling.
Olika utomhusplatser/perspektiv kommer att utforskas under workshops, seminarier, föreläsningar, studiebesök och fältarbete. Både individuella moment och grupparbeten ingår i kursen.
Prov 1: Portfolio (Portfolio), 7,5hp. I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig och skriftlig examination (Oral and Written Examination), 7,5hp. I detta prov examineras mål 3 och 4.
Villkor för betyg på hel kurs anges i samband med kursstart.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Henderson, Bob & Vikander, Nils (2007). Nature first. Outdoor life the friluftsliv way. Toronto: Natural Heritages Books (kapitel väljs i samråd med lärare, ca 50 sid)
Mikaels, Jonas (2017). Becoming-place (Re)conceptualising friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Swedish School of Sport and Health Sciences, GIH, Department of Sport and Health Sciences. (kapitel väljs i samråd med lärare, ca 20 sid).
Sandell, Klas; Öhman, Johan & Östman, Leif (2005). Education for Sustainable Development. Nature, school and Democracy. Lund: Studentlitteratur (kapitel väljs i samråd med lärare, ca 50 sid)
Sandell, Klas & Öhman, Johan (2013) An educational tool for outdoor education and environmental concern, Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 13:1, 36-55, DOI: 10.1080/14729679.2012.675146 (9 sid)
Ytterligare artiklar tillkommer (ca 200 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Utomhuspedagogik