UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Individuella förutsättningar och kontextuella villkor för undervisning, bedömning och lärande - Språk, skriv- och läsutveckling

Engelsk benämning

Individual and Contextual Conditions for Teaching, Assessment and Learning - Development of Language, Writing and Reading

Kurskod

SP727G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2024-09-02

Inrättandedatum

2023-05-31

Fastställandedatum

2023-05-31

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP712G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

A1F

Kursen ingår i speciallärarexamen med specialisering Språk, skriv och läsutveckling

Innehåll

Studenten övar sin analytiska förmåga genom att granska lärmiljöer med utgångspunkt från elevers förutsättningar. Genom kartläggning och pedagogisk bedömning av elevers hela lärsituationer undersöker studenten hur lärmiljön, individanpassade arbetssätt och bedömning av elevers kontextuella kunskapsutveckling kan utvecklas.I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv gällande undervisning samt elevers olika förutsättningar. Att presentera tillämpbara (special-)didaktiska metoder och förhållningssätt som gynnar elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, ingår också i kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. granska och problematisera teorier och begrepp som rör elever i behov av anpassningar och särskilt stöd med speciellt fokus på språk-, skriv- och läsutveckling,
  2. kartlägga elevers språkliga förutsättningar samt analysera kontextuella villkor i olika lärmiljöer och deras betydelse för den pedagogiska praktiken,
  3. analysera, kritiskt granska samt ge exempel på förebyggande och åtgärdande arbete på organisations-, grupp- och individnivå,
  4. kritiskt analysera olika former av bedömning i relation till kunskapsutveckling, undervisning och betygsättning.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserat arbete och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig rapport (Written Report), 11 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-3.

Prov 2: Skriftlig hemtentamen (Written Home Examination) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.