Avancerad nivå
Kandidatexamen (180 hp) eller motsvarande I samhällsvetenskap, humaniora, konst eller design. Exempel på relevant ämnesbakgrund inkluderar bland annat, men inte enbart, medie- och kommunikationsvetenskap, kulturstudier, filmvetenskap, litteraturvetenskap, grafisk design, visuell kommunikation, scenproduktion, medieproduktion och konst.
Engelska 6.
KSMKA Medie- och kommunikationsvetenskap
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap, och kan ingå i examenskraven för en magisterexamen (60 eller 120 hp).
Kursen är uppbyggd kring fyra centrala teman inom medie- och kommunikationsvetenskap:
- Medier och samhälle,
- Medieproduktion,
- Medierepresentationer och
- Mediepubliker.
Kursen ger studenterna avancerad kunskap om fältets nyckelfrågor och samtida empiriska och teoretiska debatter, samt en förståelse för grundläggande teorier och de historiska sammanhang där de växt fram.
Efter avslutad kurs ska studenterna visa:
- förståelse för den historiska utvecklingen och manifestationen av grundläggande teoretiska debatter inom området medie- och kommunikationsvetenskap
- avancerad förståelse för och förmåga att sammanfatta centrala teman i samtida empiriska och teoretiska debatter inom området medie- och kommunikationsvetenskap
- förmåga att systematiskt och tydligt kommunicera både muntligt och skriftligt.
I undervisningen ingår föreläsningar, seminarier och individuellt arbete med skriftliga och muntliga uppgifter.
Uppgifterna omfattar skriftliga inlämningar (13 hp) och muntliga presentationer (2 hp) med fokus på vart och ett av de fyra tematiska områdena (lärandemål 1-3).
- Hodkinson, P. (2017) Media, culture and society: An introduction. London: Sage.
- Oullette, L. (2013) The Media Studies Reader. New York, London: Sage.
Ytterligare litteratur kommer att göras tillgänglig via Malmö universitets lärplattform.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.