UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Europarätt

Engelsk benämning

European Law

Kurskod

GP103L

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2022-04-19

Fastställandedatum

2024-05-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

30 hp inom juridik, humaniora eller samhällsvetenskap

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde men kan ingå i en generell examen

Innehåll

Kursens syfte är att ge grundläggande kunskap om de rättssystem som finns i Europa, samt hur dessa skapas och tillämpas. Kursen har ett fokus på att ge praktiska förmågor och färdigheter i att analysera rättsfall, samt att med juridisk metod identifiera rättsliga problem, tillämpa relevant lagstiftning och föreslå eller argumentera för lösning av rättsliga problemställningar inom ramen för dessa rättssystem.

Kursen Europarätt, introducerar två rättssystem: EU-rätt; och

det europeiska rättssystemet för mänskliga rättigheter (Europarådet).

Kursen består av två delkurser:

- EU-rätt (7,5 hp)

- Det europeiska rättssystemet för mänskliga rättigheter (7,5 hp)

Lärandemål

Delkurs 1:

Efter genomgången delkurs ska studenten ha:

1. Kunskap om EU-rättens uppbyggnad och utveckling, samt dess förhållande till andra rättssystem;

2. Kunskap om EU:s regelverk och rättskällor, samt deras inbördes hierarki;

3. Förmåga att läsa och förstå rättsfall inom ramen för EU-rätt; och

4. Förmåga att identifiera EU-rättsliga frågeställningar och att tillämpa EU-rätt.

Delkurs 2:

Efter genomgången delkurs ska studenten ha:

1. Kunskap om uppbyggnaden av det europeiska rättssystemet för mänskliga rättigheter och hur detta utgör en del av folkrätten, samt hur det regionala MR-systemet förhåller sig till andra rättssystem;

2. Kunskap om rättigheter och skyldigheter i relevanta konventioner och andra rättskällor;

3. Förmåga att läsa och förstå rättsfall inom ramen för det europeiska systemet för mänskliga rättigheter; och

4. Förmåga att identifiera rättsliga frågeställningar inom det europeiska systemet för mänskliga rättigheter och att tillämpa relevanta rättskällor.

Arbetsformer

Kursen är utformad för heltidsstudier. Lärarledd tid består av föreläsningar, seminarier och workshops. Den största delen av studenternas arbetstid utgörs av individuella studier. Studenterna är ansvariga för att studera och att förbereda sig väl för gemensamma kursmoment i takt med kursens genomförande. Studenterna förväntas ta egna initiativ till bildandet av studiegrupper.

Bedömningsformer

Delkurs 1: skriftlig tentamen (7,5 hp)

Delkurs 2: skriftlig tentamen (7,5 hp)

Kurslitteratur

Modul 1:

- Foster, Nigel (2021) Foster on EU law (OUP)

Modul 2:

- Rainey, Bernadette (2020), Jacobs, White, and Ovey: The European Convention on Human Rights (OUP)

Annat material som t.ex rättsfall och andra rättsliga beslut kommer att läggas till. Dessa görs tillgängliga via studentportalen (Canvas).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.