Avancerad nivå
- Kandidat- eller högskoleingenjörsexamen (minst 180 högskolepoäng) inom datavetenskap eller relaterade områden såsom datateknik, data- och informationsvetenskap, programvaruteknik, informatik, telekommunikation eller elektroteknik.
- Minst 15 hp i programmering.
- Motsvarande engelska 6 från svensk gymnasieskola.
- Minst godkänt betyg på kursen: Introduktion till IoT (DA640E)
CTDVA Datavetenskap
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Datavetenskap: Internet of Things, masterprogram och huvudområdet Datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en Masterexamen (120 hp) i Datavetenskap.
Kursen innehåller:
- Innovation och innovationsprocesser relevanta för IoT
- Entreprenörskap/intraprenörskap
- Förändringshantering
- Affärsmässigt tänkande och affärsmodeller för IoT
- Etik och hållbarhet
- Framgångsberättelser, misslyckanden och utmaningar
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. förklara centrala begrepp, verktyg och metoder, såsom innovation och innovationsprocesser, entreprenörskap, förändringshantering, hållbarhet och affärsmodeller relevanta för IoT, och
2. förklara på vilket sätt dessa verktyg och metoder kan användas för att utveckla lösningar för olika utmaningar.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
3. välja och använda lämpliga processer, metoder och verktyg för att utveckla och utvärdera IoT lösningar och koncept givet en utmaning
4. presentera och diskutera olika, begrepp, metoder, verktyg och lösningar relevanta för IoT innovationer på ett målgruppsanpassat sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
5. värdera information och kritiskt reflektera kring de teorier, resonemang och aktiviteter som avhandlas inom kursen, och
6. kritiskt värdera aktiviteter och resultat relaterat till IoT-innovationer, redogöra för dess möjlighet och begränsningar, samt visa utvärdera, hantera och argumentera för dess påverkan i relation till samhället, etik och hållbarhet.
Under kursens gång genomförs ett antal föreläsningar, workshops, seminarier och presentationer. Utöver detta genomförs kursen till stora delar i form av självstudier och grupparbete.
Betygsättning baseras på muntlig och skriftlig examination, inklusive aktiv medverkan, genom följande moment:
- Seminarier och arbetsseminarier med tillhörande inlämningsuppgifter – 5HP (UG) - examinerar lärandemål 1-3
- Rapport – 2,5HP (UA) – examinerar lärandemål 4-6
Referenslitteratur:
- Brody, P., & Pureswaran, V. (2014). Device democracy: Saving the future of the Internet of Things IBM. IBM Global Business Services Executive Report. Retrieved from http://m2mworldnews.com/download/white-papers/IBM-Saving-the-future-of-IoT.pdf
- Manzini, E., & Coad, R. (2015). Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. In K. Friedman & E. Stolterman (Eds.),Design Thinking, Design Theory.
- Saldana, J., Arcia-Moret, A., Braem, B., Pietrosemoli, E., Sathiasselan, A., & Zennaro, M. (2016). Alternative Network Deployments: Taxonomy, Characterization, Technologies, and Architectures. Retrieved from http://www.rfc-editor.org/info/rfc7962
Annan relevant litteratur (t.ex. böcker och vetenskapliga artiklar) tillhandahålls av ansvarig lärare under kursen eller identifieras av respektive student.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.