EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Kriminologi: Examensarbete för masterexamen

Engelsk benämning

Criminology: Master´s (Two Year) Thesis

Kurskod

KA942E

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2022-08-16

Fastställandedatum

2024-10-15

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen inom samhällsvetenskapligt, beteendevetenskapligt eller medicinskt huvudområde samt Engelska 6, samt godkända betyg på KA811E, KA913E, KA823E, KA922E och KA923E eller motsvarande (tillgodoräknade högskolepoäng).

Huvudområde

HSKRL / Kriminologi

Fördjupningsnivå

A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i fjärde terminen i mastersprogrammet i kriminologi och är en kurs inom huvudområdet kriminologi som kan ingå i examensfordringarna för masterexamen i kriminologi. Kursen anordnas även som fristående kurs.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper inom huvudområdet kriminologi, med särskild fokus på utvärdering, prevention, intervention och behandling inom fältet för kriminalitet, missbruk och psykisk ohälsa. Ytterligare ett syfte är att studenten fördjupar sina kunskaper i forskningsmetodik och forskningsetiska problemställningar.

I kursen behandlas de kunskaper och färdigheter som studenten behöver för att kunna genomföra och försvara ett examensarbete, vilket innefattar metodologiska, vetenskapsteoretiska och forskningsetiska frågor på avancerad nivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. självständigt, med handledning, genomföra ett examensarbete med relevans för huvudområdet kriminologi,
  2. Identifiera och formulera relevanta kriminologiska frågeställningar,
  3. applicera och analysera vetenskapliga modeller, teorier och metoder,
  4. tillämpa forskningsetiska principer och regler för forskningsetisk granskning i ett examensarbete,
  5. muntligt försvara sitt examensarbete.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier samt handledning, såväl individuellt som i grupp (lärandemål 1-5). Vid varje seminarietillfälle presenterar studenten eget material för granskning och diskussion. Vid slutlig examination av uppsatserna försvarar studenten sitt arbete (lärandemål 1-5).

Bedömningsformer

Bedömningen av studentens prestationer sker individuellt med utgångspunkt från examensarbetet (lärandemål 1-5) och aktivt deltagande på obligatoriska seminarier (lärandemål 1-5). Fokus vid bedömning av examensarbetet är studentens förmåga att självständigt identifiera och formulera relevanta kriminologiska frågeställningar, applicera och analysera vetenskapliga modeller, teorier och metoder, tillämpa forskningsetiska principer och regler för forskningsetisk granskning i ett examensarbete, samt muntligt försvara sitt examensarbete. Fokus vid bedömning av seminarierna är studentens förmåga att diskutera och presentera eget skriftligt material. Student som inte närvarar vid obligatoriska moment ska komplettera med en individuell skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator. För att erhålla betyget godkänt (C - E) krävs att godkänt deltagande vid obligatoriska seminarier och godkänt examensarbete. För betyget Väl Godkänd (A eller B) krävs att examensarbetet dessutom karaktäriseras av originalitet och metateoretisk förståelse.

Rätt till omprov

Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur

Lag (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor.

Kurslitteratur bör väljas efter samråd med lärare/handledare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringar har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde för registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.