Avancerad nivå
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
HSOMA Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60 hp och erbjuds under termin 1.
Kursen syftar till att den studerande ska tillägna sig kunskaper om vanligen förekommande forskningsdesigner inom pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap samt dess filosofiska och vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Kursen syftar även till att studenten ska fördjupa sin kunskap och förmåga i akademiskt skrivande och förmåga att formulera problemställningar ur ett forskningsetiskt perspektiv av betydelse för pediatrisk omvårdnad samt tillämpning av kritiskt analytiskt förhållningssätt. Kursen behandlar vanligen förekommande studiedesigner vid kvalitativa och kvantitativa metoder. Dessa diskuteras i relation till tillämpning, styrkor och svagheter med särskilt fokus på framställandet av kunskap utifrån perspektiven pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Inom ramen för forskningsprocessen ska studenten konstruera syfte och problemställningar ur ett forskningsetiskt perspektiv av relevans för pediatrisk vård- och omvårdnad. Slutligen tillämpas akademiskt skrivande vid framställan av en projektplan.
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- problematisera och sammanfatta grunderna i de vanligaste studiedesignerna inom kvalitativ och kvantitativ metod,
- analysera och värdera syfte och problemställningars ur ett forskningsetiskt perspektiv av betydelse för val av studiedesign och metod inom en hälso- och sjukvårdskontext med särskilt fokus på pediatrisk vård och omvårdnad,
- tillämpa ett akademiskt skrivande som kännetecknas av ett kritiskt förhållningssätt, och
- tillämpa forskningsprocessen genom att självständigt formulera syfte och problemställning av relevans för medicinsk vetenskap och pediatrisk omvårdnad inom specialistsjuksköterskans kompetensområde.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, egna studier, studentledd gruppföreläsning och seminarium). För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 och 2 arbetar studenterna i grupper med att förbereda och genomföra en muntlig presentation som behandlar en slumpmässigt tilldelad vetenskaplig metod. Lärandemål 3 och 4 uppnås genom att studenten skriftligen presenterar ett syfte och en eller flera problemställningar av relevans för pediatrisk omvårdnad och lämplig studiedesign för problemställningen vid ett seminarium. Av de schemalagda momenten är seminarium och studentledd gruppföreläsning obligatoriska.
Lärandemål 1-4 examineras individuellt i form av en skriftligen författad projektplan som även behandlas muntligen vid ett seminarium. Fokus för bedömningen är hur väl underbyggd projektplanen är metodologiskt och forskningsetiskt samt förmågan att formulera syfte och problemställningar av betydelse för medicinsk vetenskap och pediatrisk omvårdnad. Vidare bedöms syftets och problemställningarnas relevans för specialistsjuksköterskans kompetensområde inom pediatrisk omvårdnad. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänd projektplan samt att övriga obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom att projektplanen erhållit väl godkänt betyg.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Beauchamp T L, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. (8 ed.) Oxford: University Press. 512s.
Polit D F, Beck C T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. (11 ed.) Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 814s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursutvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna, Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.