Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU261P Verksamhetsförlagd utbildning I (godkänd) eller motsvarande
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar skolans och lärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att ledarskap, kommunikation, sociala relationer och skolans värdegrund är centrala. Studenten ges möjlighet att tillsammans med kollegor och handledare reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen.
I denna kurs förväntas studenten vidareutveckla sitt pedagogiska ledarskap samt fördjupa sina kunskaper om skolans verksamhet, värdegrund och uppdrag. Studenten ska ta initiativ till samtal med handledare och annan personal på skolan. Med stöd av handledare ska studenten planera, leda, genomföra och reflektera över undervisning utifrån gällande styrdokument och därmed pröva och utveckla sin undervisning och sitt pedagogiska ledarskap. Studenten ska använda ämneskunskap, ämnesdidaktik samt teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- utifrån beaktande av elevers behov, intressen och förmågor kunna planera, genomföra och leda undervisning relaterad till skolans styrdokument, ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt reflektera över i detta sammanhang gjorda erfarenheter
- kunna verka i enlighet med skolans värdegrund och uppdrag i kommunikation och samspel med elever och vuxna samt själv och tillsammans med andra reflektera över gjorda erfarenheter i relation till styrdokument och lagstiftning
- kunna reflektera över det egna pedagogiska ledarskapet i relation till skolans uppdrag, vetenskap och beprövad erfarenhet samt identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Arbetsformer
Vfu genomförs på halvtid med krav på obligatorisk närvaro.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och kollegor. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, betygsättning (där sådan görs), utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar , samverkan med vårdnadshavare samt andra möten.
I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför handledarobserverad undervisning, utifrån ett elevcentrerat arbetssätt med hänsyn till elevers behov, resurser och
förutsättningar. Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren.
Bedömningsformer
Vfu-läraren gör bedömningen baserat på genomförd verksamhetsförlagd utbildning samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1 och 2.
Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal.
Lärandemål 2 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, ämnesdidaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
-
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan behöva komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd. Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.