Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
G1N
Syftet med kursen är att studenten ska få möjlighet att utforska och analysera barndom och barns aktörsskap på lokal och global nivå samt från olika filosofiska och politiska perspektiv.
Förenta nationernas Barnkonvention utgör utgångspunkt i denna kurs som introducerar studenten till lokala och globala tolkningar av barns rättigheter och barns aktörsskap. Genom olika filosofiska och politiska diskussioner kring hur barns rättigheter artikuleras och används analyseras och diskuteras barnkonventionen kritiskt i relation till olika frågor som är centrala i barns liv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra kritiskt för innehållet och budskapet i barnkonventionen.
- analysera olika lokala och globala tolkningar av barnkonventionen.
- kritiskt analysera barnkonventionen i relation till barns aktörsskap.
Kursen innehåller varierade arbetsformer, såsom föreläsningar, seminarier, grupparbeten och presentationer.
Kursen examineras genom ett individuellt paper.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Archard, David (2015). * Children. Rights and Childhoo*d. 3. ed. London: Routledge (226 p.)
Faulkner, Elizabeth A. & Conrad Nyamutata (2020). The Decolonisation of Children’s Rights and the Colonial Contours of the Convention on the Rights of the Child. The International Journal of Children’s Rights 28 (1): 66–88.
https://doi.org/10.1163/15718182-02801009 (22 s)
Rosen, Rachel & Katherine Twamley (2018). Feminism and the politics of childhood: friends or foes? London: UCL Press (314 s)
Wall, John (2021). Give Children the Vote: On Democratizing Democracy. Bloomsbury Publishing (198 s)
Gibbons, Elizabeth D. (2014). Climate Change, Children’s Rights, and the Pursuit of Intergenerational Climate Justice. Health and Human Rights 16 (1): 19–31 (12 s)
Unicef (2021). The Climate Crisis is a Child Rights Crisis: Introducing the Children’s Climate (28 s)
Westover, Tara (2018). * Educated: a memoir. * New York: Random House (334 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Barns rättigheter