Avancerad nivå
- CD640E Introduktion till IoT (15 hp)
CTDVA Datavetenskap
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik (specialisering IoT).
Syftet med kursen är att studenten ska skapa sig en överblick och utforska teorier, metoder och processer för innovation i allmänhet och innovation relaterat till datavetenskap och IoT i synnerhet. Studenten ska också utveckla affärsmässigt tänkande samt förståelse för affärsmodeller i allmänhet och affärsmodeller som används inom IoT-området i synnerhet.
Kursen innehåller:
- Innovation och innovationsprocesser relevanta för IoT
- Entreprenörskap/intraprenörskap
- Förändringshantering
- Affärsmässigt tänkande och affärsmodeller för IoT
- Etik och hållbarhet
- Framgångsberättelser, misslyckanden och utmaningar
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara centrala begrepp, verktyg och metoder, såsom innovation och innovationsprocesser, entreprenörskap, förändringshantering, hållbarhet och affärsmodeller relevanta för IoT, och
2. förklara på vilket sätt dessa verktyg och metoder kan användas för att utveckla lösningar för olika utmaningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. välja och använda lämpliga processer, metoder och verktyg för att utveckla och utvärdera IoT lösningar och koncept givet en utmaning, och
4. presentera och diskutera olika, begrepp, metoder, verktyg och lösningar relevanta för IoT innovationer på ett målgruppsanpassat sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
5. värdera information och kritiskt reflektera kring de teorier, resonemang och aktiviteter som avhandlas inom kursen, bl.a. samhälleliga och etiska aspekter, och
6. kritiskt värdera aktiviteter och resultat relateradet till IoT-innovationer, redogöra för deras möjligheter och begränsningar, samt utvärdera, hantera och argumentera för deras påverkan i relation till samhället, etik och hållbarhet.
Föreläsningar, workshops, seminarier, presentationer, grupparbete och självstudier.
För godkänt betyg krävs:
- godkända seminarier och arbetsseminarier med tillhörande inlämningsuppgifter (5 hp, UG) (Lärandemål 1-3)
- godkänd rapport (2,5 hp, UA) (Lärandemål 4-6)
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på rapporten
Referenslitteratur:
- Brody, P., & Pureswaran, V. (2014). Device democracy: Saving the future of the Internet of Things IBM. IBM Global Business Services Executive Report. (http://m2mworldnews.com/download/white-papers/IBM-Saving-the-future-of-IoT.pdf)
- Manzini, E., & Coad, R. (2015). Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. In K. Friedman & E. Stolterman (Eds.), *Design Thinking, Design Theory *
- Saldana, J., Arcia-Moret, A., Braem, B., Pietrosemoli, E., Sathiasselan, A., & Zennaro, M. (2016). Alternative Network Deployments: Taxonomy, Characterization, Technologies, and Architectures. (http://www.rfc-editor.org/info/rfc7962)
- Annan relevant litteratur (t.ex. böcker och vetenskapliga artiklar) tillhandahålls av ansvarig lärare under kursen eller identifieras av respektive student.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.