Kursplan
Kursplan hösten 2030
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
- D640E Introduktion till IoT (15 hp)
- Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CD644E Innovation och affärsmodeller för IoT (7,5 hp)
Huvudområde
CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik (specialisering IoT).
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska förbereda sig för professionellt arbete genom kombinationen av att tillämpa kunskap och koncept från tidigare delar av utbildningsprogrammet för att utveckla en prototyp av en IoT-produkt eller -tjänst, lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, samt fördjupar sin kunskap inom IoT-området genom projektarbetet.
Studenterna arbetar som en del av en grupp med ett IoT-innovationsprojekt formulerat av en lärare från institutionen, ett samarbetande företag, eller som gruppen själv tagit fram med stöd från en handledare. Samhälleliga aspekter relaterade till tex hållbarhet och jämställdhet ska beaktas under projektarbetet. Studenterna dokumenterar utfört arbete i en slutrapport samt muntlig presentation. Vidare ska studenterna kritiskt granska ett annat projekt genom en muntlig opposition när projektet presenteras.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. visa fördjupad kunskap inom ett specialområde av IoT.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
2. som en del av en grupp genomföra ett innovationsprojekt, och i detta visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra projektmedlemmar,
3. utveckla en innovativ prototyp av en IoT-produkt eller -tjänst med hänsyn taget till människors förutsättningar och behov och samhälleliga aspekter relaterade till tex hållbarhet och jämställdhet,
4. använda lämpliga metoder på ett professionellt sätt för att utföra ett innovationsprojekt,
5. systematiskt integrera tidigare och ny kunskap för att analysera, utvärdera och hantera ett IoT-innovationsprojekt,
6. planera och utföra ett innovationsprojekt inom det valda ämnet inom förutbestämd tidsram, och
7. muntligt och skriftligt, nationellt och internationellt, samt i dialog med olika grupper, rapportera resultat samt kunskap och argument relaterade till projektarbetet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
8. kritiskt granska innovationsprojekt inom det valda specialområdet, bl.a. med avseende på sociala och ekonomiska aspekter samt miljöaspekter, och
9. identifiera personliga behov av vidare kunskap inom specialområdet och ta ansvar för kontinuerligt lärande
Arbetsformer
Lektioner och seminarier, projekthandledning, projektarbete i grupp och individuellt och självstudier.
Bedömningsformer
För godkänt betyg krävs:
- godkänt projektförslag (2.5 hp, UG) (Lärandemål 2, 6, 8, 9)
- godkänd projektrapport (10 hp, UA) (Lärandemål 1-7, 9)
- godkänd muntlig presentation samt opposition och seminarium (2.5 hp, UA) (Lärandemål 1, 7, 8)
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på projektrapporten.
Kurslitteratur
- Dawson, C. (2015). Projects in computing and information systems. A student’s guide (3rd edition), Pearson.
Dessutom förväntas studenterna söka efter lämplig kurslitteratur relevant för det specifika projektet på egen hand med stöd av lärare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.