UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Företagsekonomi: Extern redovisning och räkenskapsanalys

Engelsk benämning

Business Administration: Financial Accounting and Analysis

Kurskod

TR160A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2024-05-13

Fastställandedatum

2025-05-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Engelska 6

Huvudområde

KSFÖE / Företagsekonomi

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 1-30hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Företagsekonomi - inriktning mot Transport Management.

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande begrepp inom redovisningsteori, principer för dubbel bokföring med de vanligast förekommande affärshändelserna i företag, bokslutsarbete, bokslutspolitik samt analys av finansiell information såsom årsredovisning. Regelverken, inklusive hållbarhetsrapportering, inom redovisningen tas upp. Fokus i kursen syftar också till att ge praktisk förtrogenhet med att arbeta med räkenskaps- och kassaflödesanalys inom ett transport eller logistikföretag.

Lärandemål

Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna

  1. redogöra för grundläggande begrepp, modeller och metoder inom extern redovisning och räkenskapsanalys samt förståelse för externredovisningens regler och normer samt hållbarhetsrapportering
  2. utföra löpande redovisning och bokslut
  3. förstå och tolka räkenskapsanalys
  4. tolka bokslut och årsredovisningar och med hjälp av sådan information bedöma, diskutera och dra slutsatser om ekonomisk ställning och lönsamhet inom transport och logistikbranschen
  5. presentera och kommunicera räkenskapsanalyser samt utifrån dem diskutera och föreslå lösningar på ekonomiska problem utifrån ett akademiskt förhållningssätt
  6. framställa årsbokslut och lösa bokslutspolitiska problem
  7. söka, bedöma, presentera och kommunicera relevant kunskap inom redovisningsområdet i enlighet med ett akademiskt förhållningssätt
  8. analysera och kritiskt granska ett företags årsredovisning inom transport och logistiknäringen
  9. reflexivt och kritiskt tillämpa sina kunskaper inom området samt förstå behov av ytterligare kunskap och kompetens inom området

Arbetsformer

Arbetsformerna omfattar föreläsningar, övningar, grupparbete, seminarium och självstudier.

Bedömningsformer

• Individuell examination (5 hp) (UV) (Lärandemål: 1, 3, 5)

• Projektarbete i grupp (2,5 hp) (UG) (Lärandemål: 2, 4, 6, 7, 8, 9)

Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.

För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell examination.

Kurslitteratur

  • Marton, J., Sandell, N. & Stockenstrand, A. (senaste upplagan). Redovisning: från bokföring till analys. Studentlitteratur, Lund.
  • Marton, J., Sandell, N. & Stockenstrand, A. (senaste upplagan). Redovisning: från bokföring till analys. Övningsbok med fullständiga lösningar, Studentlitteratur, Lund.
  • Övrigt material tillhandahålles elektroniskt

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.