Avancerad nivå
Socionomexamen eller kandidatexamen omfattande minst 180hp inklusive ett examensarbete omfattande 15hp inom socialt arbete, folkhälsovetenskap, psykologi, sociologi, statsvetenskap, pedagogik, genusvetenskap, kriminologi eller motsvarande.
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom mastersprogrammet i socialt arbete. Kursen ges även som fristående kurs.
Kursen introducerar studenten till aktuell forskning och teorier inom migrationsfältet, särskilt i förhållande till socialt arbete. Ett transnationellt perspektiv på migration diskuteras och sätts i en samtida kontext. Studenten analyserar postkoloniala och intersektionella perspektiv samt kategoriseringar kopplade till gräns- och medborgarsskapsteorier. Såväl svensk som internationell migrationspolitik analyseras i relation till det sociala arbetets praktik och människors levnadsvillkor. Det sociala arbetets roll sett ur ett etiskt perspektiv i den svenska välfärdsstaten undersöks. Slutligen diskuteras praktiska erfarenheter som rör socialt arbete och migration.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för ett transnationellt perspektiv på migration i förhållande till socialt arbete,
- analysera konstruktioner av migration och migranter med fokus på medborgarskap, kön, klass, ”ras” och ålder med hänsyn till migrationsteorier på ett individuellt såväl som strukturellt plan,
- självständigt reflektera över och redogöra för det sociala arbetets roll relaterat till den svenska välfärdsstaten och migrationspolitiken, och
- resonera kring möjliga insatser, metoder och etiska dilemman inom det praktiska sociala arbetet i mötet med nyanlända migranter.
Undervisningen bygger på föreläsningar och seminarier som en pedagogisk arbetsprocess. Lärandemål 1-4 behandlas vid föreläsningar och tränas utöver det genom aktivt deltagande vid seminarier i grupp där uppgifter redovisas muntligt och skriftligt. Seminarier, redovisningstillfällen och praktiska övningar är obligatoriska.
Lärandemål 1-4 examineras genom en individuell skriftlig examination. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att kritiskt analysera och reflektera kring migrationsteoretiska perspektiv samt insatser och etiska dilemman kopplade till migrationsfältet.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt på den individuella skriftliga examinationen samt att alla obligatoriska kursmoment är uppfyllda. För betyget väl godkänt på kursen krävs dessutom väl godkänt på den individuella skriftliga examinationen. Specifika kriterier för godkänt respektive väl godkänt betyg specificeras i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Djampour P, (2018) Borders Crossing Bodies. The stories of eight youth with experience of migrating. Malmö: Holmbergs (150 av 322 s.)
Gušic S, Gunge I, Andersson J, (2019) En viktig bok om omsorg. Metodhandbok i att stötta ensamkommande unga. Region Skåne, Kunskapscentrum migration och hälsa (245 s.)
Johansson J, Söderqvist Forkby Å, Wernesjö U, (2021) Rasism, antirasism och socialt arbete i migrationens spår. Lund: Studentlitteratur (347 s.)
Montesino N, Righard E, (2015) Socialt arbete och migration. Malmö: Gleerup (223 s.)
Righard E, (2022) Integration i städer med en omfattande diversitet i befolkningen. Kunskapsunderlag framtaget för Malmö Tillväxtkommission (44 s.)
Utöver angiven litteratur tillkommer cirka 600 sidor vetenskapliga artiklar och rapporter.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.