Avancerad nivå
Kandidatexamen inom det utbildningsvetenskapliga eller det samhällsvetenskapliga eller det humanistiska området samt Engelska 6
alternativt
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp samt Engelska 6
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en förståelse för olika centrala etiska tanketraditioner. Syftet är vidare att studenten ska utveckla sin förmåga att kritiskt reflektera över etiska dimensioner i utbildning och pedagogiska dilemman.
Kursens innehåll omfattar en introduktion till centrala etiska tanketraditioner såsom omsorgsetik, dygdetik, utilitarism och pliktetik. Kursen behandlar också motstridiga uppfattningar om relationen mellan utbildning och olika idéer om mänskligt välstånd och det goda livet. Vidare diskuteras epistemologiska och metodologiska angreppssätt i relation till pedagogiska dilemman.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och kritiskt granska olika centrala etiska teorier,
- analysera etiska dilemman i utbildning från olika teoretiska perspektiv,
- analysera hur olika föreställningar om mänskligt välstånd och det goda livet behandlats inom historisk och samtida pedagogisk teori,
- identifiera och formulera ett etiskt och pedagogiskt problem samt resonera kring skillnader mellan olika metodologiska och teoretiska angreppssätt.
Kursen bygger på regelbundna föreläsningar, seminarier och samläsning av litteratur. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig tentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Aristotle (2020). The Nichomachean Ethics. London: Penguin Classics (469 s)
Blum, Lawrence, A. (1994)Moral Perception and Particularity. Cambridge: Cambridge University Press (288 s)
Bridges, David & Smith, Richard (2007). Philosophy, Methodology and Educational Research . Malden, MA: Wiley (372 s)
De Beauvoir, Simone (2018)The Ethics of ambiguity. New York, NY: Open road (173 s)
Kant, Immanuel (2019). Groundwork for the Metaphysics of Morals. Oxford: Oxford University Press (144 s)
Macintyre, Alasdair (2007). After Virtue. Notre Dame: University of Notre Dame Press (306 s)
Mackie, John Leslie (1990). Ethics. Inventing Right and Wrong. London: Penguin (256 s)
Mill, John Stuart (2015). On Liberty, Utilitarianism and Other Essays. Oxford: Oxford University Press (608 s)
Murdoch, Iris (2001). The Sovereignty of Good. London. Routledge. (112 s)
Noddings, Nel (2013). Caring: A Relational Approach to Ethics and Moral Education. Berkeley, CA: University of California Press (256 s)
Weil, Simone (2005). An Anthology. London: Penguin Classics (320 s)
Ett urval av vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 100 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Utbildning och politik