Grundnivå
Kurser om minst 45 hp inom datavetenskap eller data- och informationsvetenskap samt Engelska 6 eller motsvarande.
Inget huvudområde
Fristående kurs.
Kursen innehåller följande moment:
- Normativa teorier om etik
- Argumentationsteori samt informell logik
- En genomgång av aktuella etiska frågeställningar inom IT-området, med fördjupning inom något (eget valt) område
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för några vanliga etiska teorier
- redogöra för relevanta frågeställningar inom fältet etik och IT
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- motivera en egen moralisk hållning samt kunna applicera denna på ett konkret fall
- argumentera för ett eget moraliskt ställningstagande utifrån någon etisk teori
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att inom datavetenskap och data- och informationsvetenskap, göra bedömningar med hänsyn till relevanta etiska aspekter
- reflektera över olika förhållningssätt till relevanta etiska dilemman inom området etik och IT
Föreläsningar, seminarier. Handledning under eget arbete, samt självstudier.
Studenternas prestationer bedöms dels genom en skriftlig tentamen (3 hp, UV) och dels genom inlämningsuppgifter (4.5 hp, UG).
För betyget godkänd krävs att tentamen och inlämningsuppgifter fått minst bedömningen G.
För betyget väl godkänd krävs förutom de krav som gäller för betyget godkänt att tentamen fått bedömningen väl godkänd.
- Lennerfors, T.T. (2019). Etik för ingenjörer. Johanneshov: MTM.
- Ess, C. (2020). Digital media ethics. Polity Press (3rd edition)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.