Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 4.
Huvudområde
CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för civilingenjörsexamen i Datateknik.
Innehåll
Kursen innehåller följande:
- datateknikens roll i samhället
- grundläggande begrepp inom datateknik, inklusive teoretiska begrepp som Turingmaskiner
- professionalism och ingenjörsrollen
- introduktion till människocentrerad design och människans kognition
- grundläggande begrepp inom jämställdhet, etik och hållbar utveckling
- gruppdynamik och samarbete
- akademiskt skrivande, presentationsteknik och studieteknik
Kursen bygger på interaktivitet och utbyten mellan kursdeltagare och utgår därför ifrån att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare, och genom aktivt bidragande med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ och visa på eget åtagande under kursens gång.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. redogöra för och förklara Turingmaskiner och andra grundläggande begrepp inom datateknik och datateknikens roll i samhället,
2. beskriva viktiga ansvarsområden samt individuella, interpersonella och professionella färdigheter som ingår i ingenjörsrollen,
3. beskriva stegen i en människocentrerad designprocess vid utveckling av system och produkter som bygger på datateknik,
4. förklara grundläggande begrepp inom etik, jämställdhet och hållbar utveckling,
5. exemplifiera ingenjörsprofessionalism på individuell, interpersonell och professionell nivå
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
6. planera, kommunicera skriftligt och muntligt framföra presentation om ingenjörsrollen, bl.a. utifrån jämställdhet, samhälleliga- och etiska aspekter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
7. kritiskt granska och reflektera över jämställdhet, samhälleliga- och etiska konsekvenser av olika datatekniska tillämpningar utifrån ekonomisk, ekologisk och social hållbar utveckling,
8. reflektera över människans kognitiva förmågor i förhållande till datateknikens möjligheter och begränsningar,
9. diskutera och analysera ingenjörsrollen och ingenjörsprofessionalism, utifrån jämställdhet, samhälleliga- och etiska aspekter, i förhållande till olika datatekniska tillämpningar.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarium, grupparbete och presentationer samt självstudier
Bedömningsformer
För godkänt betyg krävs:
- godkänd skriftlig tentamen (TH, 5 hp) (Lärandemål 1-6).
- godkända seminarium med tillhörande skriftliga uppgifter (UG, 2,5 hp) (Lärandemål 6-9).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
Kurslitteratur
- Blomström, V., & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur AB.
- Brookshear, G. & Brylow, D. (2019). Computer Science: An Overview (13th edition), Pearson.
Utöver detta tillkommer kompletterande material och föreläsningsmaterial som tillhandahålles digitalt via kursplatsen.
Referenslitteratur
- Hedenus, F., Persson, M. och Sprei, F. (2022) Hållbar utveckling – nyanser och tolkningar (andra upplagan), Studentlitteratur.
- Lennerfors, T. (2019) Etik för ingenjörer, Studentlitteratur.
- Johnson, J. (2020) Designing with the mind in mind: simple guide to understanding user interface design guidelines. Morgan Kaufmann
- Sharp, H., Preece, J. and Rogers, Y. (2019) Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. 5th edition. John Wiley & Sons.
- Jacobsson, P. (2019). Den bildade ingenjören. Studentlitteratur.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.