UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Education: Pedagogical Relations

Engelsk benämning

Education: Pedagogical Relations

Kurskod

ET704E

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2023-02-22

Fastställandedatum

2023-02-22

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser: ET703E Education: Education and Formation

Huvudområde

LAPEA / Pedagogik

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Huvudområde Pedagogik A1F

Kursen ingår i Utbildningsteori, masterprogram

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om olika teorier kring pedagogiska relationer och kunna förhålla dem till begrepp som fostran, omsorg och makt.

Kursen inleds med en översikt över inflytelserika teorier om pedagogiska relationer. Kursen behandlar idéer om olika pedagogiska relationer i förhållande till idéer om fostran, omsorg och makt samt hur dessa kan studeras praktiskt. Pedagogiska relationer diskuteras dessutom i förhållande till frågor om generation och den pedagogiska paradoxen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. jämföra och diskutera olika teorier om pedagogiska relationer,
  2. analysera fiktiva exempel på pedagogiska relationer med utgångspunkt i kursens teoretiska perspektiv,
  3. utforska fostran, omsorg och makt utifrån en empirisk metod samt diskutera metodens vetenskapsteoretiska antaganden,
  4. problematisera etiska frågor och maktrelationer i forskningsprocessen samt föra kritiska forskningsmetodologiska resonemang.

Arbetsformer

Kursen bygger på regelbundna föreläsningar, seminarier, workshops och gruppdiskussioner. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 8 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-2.

Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-4.

Villkor för betyg på hel kurs anges vid kursstart.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Bergdahl, Lovisa & Langmann, Elisabet (2018). Pedagogical postures: a feminist search for a geometry of the educational relation. Ethics and Education, 13:3, pp. 309-328 (20 s)

Buber, Martin (1994[1958]). I and thou. 2. ed. Edinburgh: T&T Clark (171 s)

Dearden, Robert Frederick (2010/1972). Autonomy and education. In: Dearden, Robert Frederick, Hirst, Paul Heywood & Peters, R. S. (eds.), Education and the Development of Reason. London: Routledge & Kegan Paul (pp. 448–465) (17 s)

Friesen, Norm (2017). The pedagogical relation past and present: experience, subjectivity and failure. Curriculum Studies, 49:6, pp. 1-14 (14 s)

Hammersley, Martyn & Atkinson, Paul (2007). Ethnography: principles in practice. 3. ed. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge (200 s)

Hand, Michael (2006). Against autonomy as an educational aim. Oxford Review of Education, 32(4), pp. 535–550 (15 s)

Hunt for the Wilderpeople (2016) [video]. The Orchard

Leave no Trace (2018) [video]. Bleecker Street.

Morgan, Jeffrey (1996). A defence of autonomy as an educational ideal. Journal of Philosophy of Education, 30(2), pp. 239–252 (13 s)

Noddings, Nel (2013). Caring: A Relational Approach to Ethics and Moral Education. Berkeley, CA: University of California Press (256 s)

Norefalk, Christian (2022). What the right to education is, and what it ought to be: towards a social ontology of education as a human right. Diss. Malmö: Malmö universitet (269 s)

Stone, Carolyn M. (1990). Autonomy, emotions and desire: some problems concerning R. F. Dearden’s account of autonomy. Journal of Philosophy of Education, 24(2), pp. 271–283 (12 s)

Todd, Sharon (2004). Teaching with ignorance: Questions of social justice, empathy, and responsible community. Interchange 35, 337–352 (15 s) (tillgänglig på: https://doi.org/10.1007/BF02698882)

Twain, Mark (2012). The Mysterious Stranger. London: Penguin Classics (114 s)

Westover, Tara (2018). Educated: a memoir. New York: Random House (329 s)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Svenskt kursnamn: Pedagogik: Pedagogiska relationer