Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Kursen ingår i huvudområdet Internationell migration och etniska relationer på nivå 1-30 hp och kan ingå i en generell examen med huvudområdet Internationell migration och etniska relationer.
Kursens mål är att studenterna ska förvärva grundläggande kunskaper och analytiska färdigheter inom det mångvetenskapliga ämnesområdet Internationell Migration och Etniska Relationer.
Kursen omfattar följande moduler:
Global Migration – Introduktion till begrepp och teorier
Den första modulen ger en översikt över området Internationell Migration. Studenterna kommer att introduceras till olika begrepp, teorier och trender inom Internationell Migration och Etniska Relationer. Modulen kommer att behandla frågor som: Vad är Internationell Migration? Vilka trender kan observeras från olika historiska perioder? Hur kan vi använda teorier om Internationell Migration för att förstå världen omkring oss? Hur hanterar samhällen utmaningarna med Internationell Migration?
Etnicitet och Kultur i dagens samhälle
Den andra modulen ger en översikt över Etniska Relationer. Studenterna kommer att introduceras till grundläggande begrepp som rör etniska relationer och kommer att lära sig att identifiera olika perspektiv som är relevanta för konstruktionen och omkonstruktionen av etnicitet i dagens samhälle.
**Global Migration – Introduktion till **begrepp och teorier
Efter avslutad modul ska studenterna kunna:
• Redogöra för samtida globala migrationsmönster och hur migration genom historien har påverkat samhällen och stater.
• Identifiera och beskriva centrala begrepp och termer inom IMER-fältet, som till exempel internationell migration, integration och assimilering.
• Redogöra för och reflektera över teorier om internationell migration som beskriver orsaker till migration och dess effekt på sändande och mottagande samhällen.
• Identifiera och reflektera över centrala strukturella, sociala och institutionella områden som berör integration/assimilering och segregation.
• Som en del av en grupp genomföra och kritiskt reflektera över en begränsad uppgift inom en överenskommen tidsram.
• Börja hantera frågor inom området internationell migration och etniska relationer från ett mångvetenskapligt perspektiv.
**Etnicitet ochkultur i **dagens samhälle
Efter avslutad modul ska studenten kunna:
• Identifiera och förstå innebörden av grundläggande nyckelbegrepp som används inom IMER-fältet, såsom etnicitet, ras, kultur, identitet och stigmatisering.
• Beskriva hur etnicitet och kultur konstrueras och omkonstrueras samt utforska sambandet mellan etnicitet, kön, religion och kultur.
• Identifiera och analysera hur in- och utgruppsmekanismer konstrueras i form av stereotyper och stigmatisering.
• Både muntligt och skriftligt genomföra en presentation inom en överenskommen tidsram, baserad på reflektioner kring ett fenomen inom etniska relationer med användning av begrepp som kultur, identitet, stereotyper och stigmatisering.
Undervisningen i båda modulerna sker främst i form av föreläsningar och seminarier. En stor del av arbetet består av självständiga studier. Studenterna ansvarar för att läsa kursmaterialet enligt givna instruktioner. De får också korta uppgifter att genomföra både under lektionerna och inför dem. Det förväntas därför att studenterna läser allt kursmaterial och ägnar sig åt självständig läsning i anslutning till kursplanen.
**Global Migration – Introduktion till **begrepp och teorier
Studenternas prestation i denna modul bedöms genom: a) en klassrumsexamen (7,5 högskolepoäng) och b) en presentation av migrationsfrågor i olika delar av världen, som består av en muntlig gruppresentation och en individuell skriftlig uppgift (muntlig gruppresentation 3,5 högskolepoäng och individuell uppgift 4 högskolepoäng).
Etnicitet och Kultur i en Samtida Värld
Studenternas prestation i denna modul bedöms genom två digitala salstentamina (5 högskolepoäng vardera) med betyg A-U och en muntlig presentation (5 högskolepoäng) med betyget godkänt eller underkänt.
De olika examinationerna testar kunskap och förståelse för frågor som behandlas i modulerna, samt studentens förmåga att inom överenskomna tidsramar och i enlighet med andra examenskrav kritiskt analyserar, utvärderar och löser frågor som berör Internationell Migration och Etniska Relationer.
Studenter som inte klarar de ordinarie examinationerna har minst två möjligheter till omtentamina. Omtentamina följer samma form som de ursprungliga proven, förutom omtentor för grupparbeten som kommer att utföras i form av individuella skriftliga och muntliga uppgifter.
Global Migration – Introduktion till begrepp och teorier
- Kompendium med artiklar (700 p)
- Castles, Stephen, de Haas, Hein, & Miller, Mark J. (2020 or later), The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World (Fifth Edition), Palgrave Macmillan, New York
- Fiddian-Qasmiyeh E., Loescher G., Katy Long, and Sigona N. (2014) The Oxford Handbook of Refugee and Forced Migration Studies, Edited by , Oxford University Press: Oxford. (parts)
- Penninx, R, Berger, M & Kraal, K (eds) (2006) The Dynamics of International Migration and Settlement in Europe – A State of the Art, Amsterdam: Amsterdam University Press. [318 p]
Etnicitet och Kultur i en Samtida Värld
- Peer-review- artiklar (800-900 pages)
- Barth, F. (1998). Ethnic groups and boundaries: The social organization of culture difference. Waveland Press.
- Goffman, Erving (1990) Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity, London: Penguin Books
- Jenkins, R. (2014). Social identity. Routledge.
- Hall, S. (2021). Selected Writings on Race and Difference (P. Gilroy & R. W. Gilmore, Eds.). Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1hhj1b9
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.