Grundnivå
30 hp avklarade kurser inom humaniora eller samhällsvetenskap, samt Engelska 6
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Kursen är uppdelad i två huvuddelar. Den första delen består av en serie föreläsningar som introducerar empiriska fall från regionen och relaterar dessa till centrala analytiska begrepp och tillvägagångssätt. Denna del examineras genom en portfolio med obligatoriska inlämningsuppgifter och en individuell hemtentamen. Den andra delen består av en individuell uppsats där studenten ska identifiera, analysera och kritiskt diskutera ett relevant empiriskt fall från regionen.
Efter avslutad kurs skall studenten:
1. visa kunskap och förståelse för den kulturella, språkliga och sociala mångfalden i Kaukasusregionen;
2. kunna tillämpa centrala begrepp i analyser av empiriska fall från Kaukasus;
3. kunna diskutera generella såväl som specifika problem relaterade till individ- och gruppidentitet i Kaukasusregionen;
4. kunna kritiskt reflektera över samhälleliga och individuella perspektiv på mångfald i Kaukasusregionen;
5. kunna identifiera och kritiskt utvärdera akademiska och offentliga debatter relaterade till mångfald och likhet i Kaukasus.
Kursen är utformad som en flexibel distanskurs på heltid. Undervisningsaktiviteter inkluderar nätbaserade föreläsningar; inlämningsuppgifter; interaktiva övningar; diskussioner i onlineforum och webbseminarier. Huvuddelen av studenternas arbetsbörda består i självständig inläsning och studier.
Studentens prestationer i kursen bedöms genom gruppdiskussioner online och individuella skriftliga inlämningsuppgifter, som ska genomföras och lämnas in inom givna tidsramar och följa givna regler.
- Lärandemålen 1-3 examineras genom en portfolio med obligatoriska inlämningsuppgifter (4 hp)
- Lärandemålen 1-3 examineras genom en individuell hemtentamen (5 hp)
- Lärandemålen 1-5 examineras genom en individuell uppsats (6 hp)
Portfolion med obligatoriska inlämningsuppgifter ges betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Individuella hemtentamina ges betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräckligt (E) eller Underkänd (U).
Slutbetyg för kursen baseras på en sammanvägning av erhållna betyg på individuella hemtentamina.
The course literature will be made available to students online through the university library and the course website.
Akkieva, Svetlana. 2008. “The Caucasus: One or many? A view from the region.” Nationalities Papers 36, (2): 253-273.
Bedford, Sofie and Emil Aslan Souleimanov. 2016. Under construction and highly contested: Islam in the post-Soviet Caucasus. Third World Quarterly, 2016, Vol. 37, No. 9, 1559–1580.
Catford, J.C. 1977. Mountain of Tongues: The Languages of the Caucasus. Annual Review of Anthropology, Vol. 6, (1977), pp. 283-314.
Charles, Robia. 2010. Religiosity in Armenia, Georgia and Azerbaijan. Caucasus Analytical Digest. No 20: Religion in the South Caucasus, 2010. pp. 2-6.
Comrie, Bernard. 2008. Linguistic Diversity in the Caucasus. Annual Review of Anthropology; 2008, Vol. 37, Issue 1, pp. 131-143.
de Waal, Thomas. 2010. The Caucasus: an introduction. Oxford & New York: Oxford University Press.
Eriksen, Thomas Hylland. 2010. Small places, large issues: an introduction to social and cultural anthropology. 3rd ed. Pluto Press [selected chapters].
German, Tracey. 2012. “‘Good neighbours or distant relatives?’ Regional identity and cooperation in the South Caucasus.” Central Asian Survey, 31(2): 137-151.
Grenoble, Lenore A. 2003. Language Policy in the Soviet Union. Kluwer Academic Publishers.
Pavlenko, Aneta. 2008. Multilingualism in Post-Soviet Countries: Language Revival, Language Removal, and Sociolinguistic Theory. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. Volume 11, Issue 3-4, pp. 275-314.
Jenkins, Richard. 2014. Social identity. 4th ed. Routledge [selected chapters].
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.