Avancerad nivå
Högskoleutbildning omfattande 180 hp inom hälsa, vård och omsorg samt handledarutbildning om minst 7,5 hp på grundnivå eller motsvarande.
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ges som fristående kurs.
I kursen diskuteras pedagogiska teorier och modeller med särskilt fokus på vuxenundervisning och det livslånga lärandet. Grupp- kultur- och professionsaspekter diskuteras i relation till handledning av studenter och interprofessionella team. I kursen behandlas även skilda modeller för kommunikation där tidigare kunskaper fördjupas och där bemötande i det svåra samtalet fokuseras.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt granska olika pedagogiska teorier och modeller samt argumentera för deras betydelse för lärandet i handledande situationer,
- tillämpa och utvärdera modeller för kommunikation, samverkan och bemötande,
- kritiskt granska handledning och undervisning ur ett pedagogiskt och organisatoriskt perspektiv, och
- självständigt planera, genomföra och leda undervisnings- och handledningsuppdrag med hänsyn tagen till pedagogiska metoder och modeller.
I kursen tillämpas problemorienterade pedagogiska principer där aktivt kunskapssökande, kritiskt tänkande samt problemlösning är centrala. Undervisningsformerna varierar för att stödja studentens lärande och möjlighet ges att kritiskt granska och reflektera över komplexa handledningssituationer. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar (lärandemål 1-3), seminarier (lärandemål 1-4), och muntliga tillämpningsövningar såsom Case, fallstudier, kritiska vänner (hospitering och seminarium) samt empatiska samtal på fenomenologisk grund (lärandemål 2-4). Kursens obligatoriska moment är de tre seminarierna om empatiska samtal och hospitering med efterföljande kritiska vänner seminarium. Dessutom är dokumentation av den egna pedagogiska utvecklingen genom arbetet med en individuell portfolio obligatorisk. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator i form av en kort enskild skriftlig uppgift.
Kursens lärandemål (1-4) examineras genom en individuell skriftlig uppgift, där fokus vid bedömning är studentens förmåga att problematisera, argumentera för och i skrift presentera ett förslag för pedagogisk utveckling av en existerande handlednings- eller undervisningsmodell med utgångspunkt i den studerandes kliniska kontext.
För betyget godkänt krävs genomförda obligatoriska moment samt godkänt betyg på den individuella skriftliga uppgiften. För väl godkänt krävs därutöver väl godkänt betyg på den individuella skriftliga uppgiften (specifika bedömningskriterier finns i studiehandledningen).
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Boud D, Cohen R, Sampson J, (2016) Peer Learning in Higher Education. Learning from and with each other. Cogan Page Ltd. London. 196 s.
Carlson E, Nygren F,Wennick A, (2018). Critical Friends: Health Professionals' Experiences of Collegial Feedback in a Clinical Setting. Journal of Continuing Education for Health Professionals 38 (3), 179-183
Dahlgren LO, Eriksson B, Gyllenhammar H, Korkeila M, Sääf-Rothoff A, Wernersson A, Seeberger A, (2006) To be and to have a critical friend in medical teaching. Medical Education 40, 72-78.
Englander, M., 2019. The practice of phenomenological empathy training. J Phenomenol Psychol, 50(1), 42-59
Jarvis P, (2010) Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice (4th ed). London. Routledge. 338 s.
Sandberg H, (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 250 s.(kapitel 7-9, 70 sidor)
Webster, K., Carlson, E., 2020. Building Therapeutic Connections with the Acutely Ill through Standardized Patient Simulation in Nurse Education. An Evaluation Study. Nurse Educ. Today 84, 104261
Vetenskapliga artiklar tillkommer om ca 50 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.