Grundnivå
Genomgången kurs KS285F Dramapedagogik V med minst 7,5 hp med lägst betyget godkänd.
Eller motsvarande.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper i forskningsmetodik, arts-based methods och dramapedagogisk teori samt sin förmåga att genomföra ett utvecklingsarbete.
I kursen ges en genomgång av dramapedagogisk forskning och forskningsmetoder inom arts-based research. Studenten genomför ett självständigt utvecklingsarbete vilket presenteras i form av en uppsats som granskas och diskuteras vid ett avslutande seminarium. I samband med detta presenteras studentens konstnärliga produktion.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera, beskriva och undersöka relevanta problem inom det dramapedagogiska fältet utifrån teoretiska kunskaper
- analysera, tolka och värdera insamlat material i enlighet med godtagbara principer för forskningsmetodik samt dra för yrkesverksamheten relevanta slutsatser
- redovisa utvecklingsarbetet i form av en uppsats som uppfyller vetenskapliga krav på form och innehåll.
- presentera ett urval av utvecklingsarbetet i konstnärlig form med utgångspunkt i arts-based theory och dramapedagogisk praktik.
- offentligt diskutera sin uppsats och opponera på en annan students arbete samt genomföra en reception på en annan students konstnärliga produktion
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom seminarier och workshops, samt ett utvecklingsarbete i en av studenten vald verksamhet. Utvecklingsarbetet genomförs med stöd av handledare och med utgångspunkt från kursens syfte och mål.
Provet utgörs av en uppsats, som redovisas vid ett seminarium samt opponering av en kurskamrats uppsats. Vidare redovisas den konstnärliga produktionen och en reception på en kurskamrats produktion genomförs.
I provet examineras samtliga lärandemål.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Ackroyd, Judith. (red.) (2006). Research methodologies for drama education. Stoke on Trent: Trentham Books (182 s.)
Braanaas, Nils. (1999). Dramapedagogisk historie og teori: det 20. århundre. (4. [rev.] utgave). Trondheim: Tapir. (356 s.)
Eisner, Elliot W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven: Yale University Press (258 s.)
Leavy, Patricia. (2009). Method meets art: arts-based research practice. New York: Guilford Press (286 s.)
Lindstedt, Inger. (2019). Forskningens hantverk. Johanneshov: MTM. (elektronisk resurs) (336 s.)
Thurén, Torsten. (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. (2., [omarb.] uppl.) Stockholm: Liber. (184 s.)
Artiklar tillkommer, samt material som väljs i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.