Grundnivå
Gymnasieskolans Engelska 6/engelska nivå 2 samt minst 30 hp avklarade studier på högskolenivå.
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen är inte en del av något huvudområde men kan ingå i en generell examen på grundnivå.
Kursen introducerar serieanalys samt serieproduktion i teori och praktik. Dessa kunskaper används och utvecklas vidare med fokus på dokumentära serier.
Kursen är uppdelad i tre delar:
1. Introduktion till visuell berättande, och dokumentära serier.
2. Fördjupning i seriekulturen och dess konsekvenser för tecknad journalistik och dokumentära serier.
3. Produktion av ett eget dokumentärt serieprojekt innehållande sekventiellt bildberättande (tema bestäms i samråd med handledare), skriftlig redogörelse som kopplar egen serieproduktion till serieteori samt kulturteori.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva och reflektera över dokumentära genrer i allmänhet och specifikt i (tecknade) serier,
kontextualisera och diskutera serieproduktioner i relation till andra former av visuell berättande,
beskriva och diskutera skapandet av en serie från idé och koncept till publicerad produk,
utveckla och producera (manus och/eller teckna, texta/illustrera) minst en visuell berättelse som kan klassificeras som dokumentär serie,
reflektera över och analysera, muntligt och skriftligt, det egna och andras arbete med teori och praktiskt serieskapande.
Kursen bygger på aktivt studentdeltagande. Kursen genomförs i form av föreläsningar, övningar, eventuellt studiebesök, grupparbete, individuellt projektarbete under handledning samt självstudier.
Studerandes prestationer bedöms genom:
- Serieteckning och teckningsövningar (5 hp, lärandemål 3 och 4),
- Individuellt dokumentärt serieprojekt (process och färdig produktion) (5 hp, lärandemål 3, 4 och 5),
- Skriftliga reflektioner och aktiv deltagande i seminarier (5 hp, lärandemål 1,2 och 5).
För godkänt resultat på kursen måste samtliga examinationsuppgifter vara godkända. För att få väl godkänt som slutresultat på kursen krävs VG på minst 10 hp.
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Särskilda omständigheter gäller för produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Ashkenazi, Ofer & Dittmar, Jakob (2018) Negotiating Documentation in Comics. International Journal of Comic Art, Vol. 20:1, Spring/Summer 2018; 587-597. (article)
Austin, Thomas & Wilma de Jong (eds.) (2008). Rethinking Documentary. New Perspectives, New Practices. Maidenhead: Open University Press (book)
Lefèvre, Pascal (2013) The Modes of Documentary Comics. I Dietrich Grünewald (Hg.): Der dokumentarische ComicReportage und Biographie. Berlin: Ch. A. Bachmann, 2013; 50-60. (book chapter)
Swogger, John G. (2015) Ceramics, Polity, and Comics. Visually Re-Presenting Formal Archaeological Publication. Advances in Archaeological Practice Vol. 3/1, February 2015, 16-28. (article)
Maximalt 1000 sidor av korta texter, bokkapitel, serier samt annat material kan läggas till.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kursens lärandemål överlappar delvis med kursen Journalistic and Documentary Comics (KK166A) och kan inte ingå i en examen tillsammans med denna kurs.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Kursen ges på engelska.